Autorka e‑materiału: Katarzyna Kaszuba

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Cybercrimes / Przestępczość komputerowa

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.12, I.14, II.5, III.4, III.5, V.1, V.2, V.3, V.10, VII.9 VII.11, VII.15, VIII.3, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu przestępczości komputerowej i ochrony przed nią.

  2. Uczeń opisuje rodzaje cyberprzestępstw i najskuteczniejsze sposoby chronienia się przed przestępczością w sieci.

  3. Uczeń udziela rady, jak zapobiec cyberprzestępstwu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat przestępczości w sieci.

  2. Uczeń wzbogaca wiedzę na temat niebezpieczeństw internetowych.

  3. Uczeń rozwija motywację do chronienia siebie i bliskich przed cyberprzestępczością.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: What is a cybercrime? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel pyta: Have you or your friends/familie experienced any of these?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pobieżnie tekst Cybercrimes – A Real Danger? i dopasowują tytuły/pytania do poszczególnych akapitów artykułu w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie dokładnie czytają tekst Cybercrimes – A Real Danger? i realizują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i podają na forum klasy.

  4. Uczniowie pracują w parach i ustnie realizują Exercise 5 (Przeczytaj). Odpowiadają na pytania:

  • Which cybercrime do you find most dangerous? Why?

  • What are the possible consequences of cybercrimes? Mention at least two cybercrimes.

Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie realizują Exercise 1 (Mapa pojęć). Wyznaczona osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie analizują mapę pojęć w parach i wykonują Exercise 2 (Mapa pojęć).

  3. Uczniowie realizują Exercise 3 (Mapa pojęć). Porównują odpowiedzi w parach. Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie słuchają nagrania do Exercise 4 (Mapa pojęć) i uzupełniają dialog. Porównują odpowiedzi w parach.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Mapa pojęć). Chętna osoba odczytuje tekst ćwiczenia na forum klasy.

  2. Uczniowie dyskutują na forum klasy na temat: What cybercrimes are you afraid of the most? Why?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują trzy wybrane przez siebie ćwiczenia z Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have been a victim of a cybercrime. Write an email to your English friend and share your experience with him/her. In the email:

  • mention what cybercrime you fell victim to;

  • describe how it happened;

  • write about two consequences of the crime;

  • advise your friend how to avoid such situations in the future.

Your email should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie wybierają trzy spośród cyberprzestępstw wymienionych na mapie, które są – według nich – najniebezpieczniejsze. Uzasadniają, dlaczego wskazali te, a nie inne przestępstwa i podają ich przykłady. Ćwiczenie może mieć charakter zadania pisemnego w ramach pracy domowej lub może zostać użyte w klasie jako ćwiczenie w parach/grupach i rozwinięte w dyskusję ogólnoklasową.