Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Giełda i ubezpieczenia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI w.;
4) wyjaśnia na przykładach wzajemne zależności polityczne, gospodarcze i kulturowe między państwami o zróżnicowanym poziomie PKB i różnej jego strukturze; wyjaśnia znaczenie okresu kolonializmu w tych zależnościach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia giełdy i ubezpieczeń;
omawia rolę giełdy w gospodarce;
ocenia znaczenie ubezpieczeń w gospodarce i życiu człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
quiz;
rozmowa nauczająca;
debata „za i przeciw”;
mapa skojarzeń.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Klasa tworzy na tablicy mapę skojarzeń związaną z tematem lekcji. Następnie uczniowie formułują pytania dotyczące zagadnień, które ich najbardziej interesują.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Jedna definiuje pojęcie ubezpieczeń, a druga giełdy. Następnie zamieniają się kartkami z definicjami i w dotychczasowych grupach uzupełniają je. Na koniec definicje przedstawiają na forum klasy.
2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.
3. Uczniowie rozmawiają na temat znaczenia giełdy w gospodarce dawniej i dziś. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę, a uczniowie wspólnie przygotowują notatkę z tej części lekcji.
4. Debata „za i przeciw”. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i przygotowują argumenty do debaty: jedna z grup za, a druga przeciw konieczności ubezpieczania się. Następnie przechodzą do debaty: „Czy warto się ubezpieczać?”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Piotr Zielonka, Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych, Warszawa 2019.
Wanda Ronka‑Chmielowiec (red.), Ubezpieczenia, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Symulacja interaktywna” do dyskusji na temat załamań giełdowych.