Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Giełda i ubezpieczenia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI w.;

4) wyjaśnia na przykładach wzajemne zależności polityczne, gospodarcze i kulturowe między państwami o zróżnicowanym poziomie PKB i różnej jego strukturze; wyjaśnia znaczenie okresu kolonializmu w tych zależnościach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcia giełdy i ubezpieczeń;

  • omawia rolę giełdy w gospodarce;

  • ocenia znaczenie ubezpieczeń w gospodarce i życiu człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • quiz;

  • rozmowa nauczająca;

  • debata „za i przeciw”;

  • mapa skojarzeń.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.

2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Klasa tworzy na tablicy mapę skojarzeń związaną z tematem lekcji. Następnie uczniowie formułują pytania dotyczące zagadnień, które ich najbardziej interesują.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Jedna definiuje pojęcie ubezpieczeń, a druga giełdy. Następnie zamieniają się kartkami z definicjami i w dotychczasowych grupach uzupełniają je. Na koniec definicje przedstawiają na forum klasy.

2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.

3. Uczniowie rozmawiają na temat znaczenia giełdy w gospodarce dawniej i dziś. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę, a uczniowie wspólnie przygotowują notatkę z tej części lekcji.

4. Debata „za i przeciw”. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i przygotowują argumenty do debaty: jedna z grup za, a druga przeciw konieczności ubezpieczania się. Następnie przechodzą do debaty: „Czy warto się ubezpieczać?”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Piotr Zielonka, Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych, Warszawa 2019.

Wanda Ronka‑Chmielowiec (red.), Ubezpieczenia, Warszawa 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Symulacja interaktywna” do dyskusji na temat załamań giełdowych.