Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Familienleben zwischen Tradition und Moderne/Życie rodzinne między tradycją a nowoczesnością
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się na temat modeli rodziny oraz zmian zachodzących w rodzinie na przestrzeni lat.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zastanawia się, czy jego rodzina przypomina model współczesny, czy sprzed kilkudziesięciu lat;
opisuje zmiany, jakie zaszły w życiu rodziny na przestrzeni lat;
podaje przykłady modeli rodziny.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
samodzielnie analizuje dany przypadek;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście (w formie np. anegdoty, opowiadania, rymowanki), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem.
Metody i techniki pracy:
podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna: dyskusja panelowa, burza mózgów, wspólne czytanie;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
zdjęcia różnych modeli rodzin,
skrzynka z pytaniami,
tekst źródłowy pocięty na fragmenty,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat różnych modeli rodziny. Następnie prosi ich o oszacowanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, pytając uczniów, jakie modele rodziny znają. Nauczyciel zapisuje główne myśli uczniów na tablicy, zadaje dodatkowe pytania, koryguje błędne wypowiedzi i czuwa nad prawidłowym przebiegiem tej fazy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel drukuje tekst źródłowy „Familie im Wandel” i dzieli go na kawałki. Następnie dokonuje podziału uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z fragmentem nr 1 i losuje jedno z trzech zadań:
Przygotuj pytania dla członków grupy na temat przeczytanego fragmentu.
Zadaj członkom grupy pytania o niezrozumiałe słowa/fragmenty tekstu.
Streść członkom grup przeczytany fragment.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w grupach wyniki swojej pracy. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentu nr 2 i nr 3. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne zadanie.
Później w tych samych grupach uczniowie uzupełniają tekst brakującymi zdaniami, wybierają odpowiedź, która pasuje do treści tekstu (Übung 1‑2 z sekcji Przeczytaj) .
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna z nich wypisuje cechy współczesnej rodziny, a druga – cechy charakterystyczne dla dawnej rodziny. Uczniowie mogą również dopisywać własne przykłady. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy na forum klasy.
Uczniowie analizują mapę pojęć, następnie w parach dopasowują do każdego pojęcia zdjęcia rodzin, które zostały przygotowane wcześniej przez nauczyciela. Uczniowie w parach uzupełniają luki wyrażeniami, słuchają i zaznaczają, który model rodziny pasuje do opisu, łączą pojęcia z definicjami (Übung 1‑3 z sekcji Mapa pojęć).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach analizują zdjęcia modeli rodzin umieszczone w Übung 4 z sekcji Mapa pojęć oraz odpowiadają na pytania:
Was siehst du auf den Fotos?
Welches Familienmodell liegt dir am meisten und warum?
Was zeichnet dieses Familienmodell aus?
Wybrane pary prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zastanawiają się, jakie zmiany zaszły w życiu rodziny na przestrzeni lat oraz jakie zmiany mogą nastąpić w przyszłości. Wspólnie próbują udzielić odpowiedzi, prezentując różne stanowiska i punkty.
Praca domowa
Uczniowie zastanawiają się, jakie zmiany zaszły w życiu rodziny na przestrzeni lat. Jakie zmiany mogą nastąpić w przyszłości? Następnie piszą wpis na blog (Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się), w którym uwzględniają następujące kwestie:
życie zawodowe rodziców,
podział ról w rodzinie,
wykształcenie dzieci.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: Zapoznanie z tematem, który dotyczy życia codziennego uczniów, przypomnienie poznanego słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu, którymi się wymieniają między sobą, i powtarzają w ten sposób słownictwo.
W trakcie lekcji: Uczniowie przygotowują pytania do wywiadu ze starszymi członkami rodziny na temat tego, jak kiedyś wyglądał model rodziny.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przeprowadzają wywiad z wybraną osobą z innego pokolenia. Efekty pracy zostają spisane i zaprezentowane na następnej lekcji.
Wykaz źródeł
1. Hildegard Kriwet, Familie im Wandel, planet‑wissen.de.