Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.12.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Das ist der Sommer / To jest lato
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania pór roku oraz miesięcy letnich oraz informowania, co można robić latem
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje fotografie z krajobrazami letnimi. Uczniowie odgadują, jaka to pora roku, i rozmawiają o pogodzie latem. Wymieniają nazwy letnich miesięcy w języku polskim. | plenum | 15 min | fotografie, karty obrazkowe |
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawiają bohaterowie. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dialog i objaśnia nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej obrazki ilustrujące poszczególne części dialogu i prosi uczniów o podanie propozycji, w jakiej kolejności należy je ułożyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje duży arkusz brystolu. Na jego środku znajduje się nazwa jednego wakacyjnego miesiąca: Juni, Juli lub August. Nauczyciel odczytuje na głos nazwy miesięcy, uczniowie powtarzają. Zadaniem grup jest stworzenie obrazkowej mapy pojęć. Każdy uczeń dorysowuje na mapie pojęć jeden obrazek ilustrujący ulubioną aktywność wakacyjną. Następnie uczniowie prezentują swoje prace na forum. Prezentacja odbywa się w następujący sposób: uczniowie z każdej grupy wypowiadają na głos nazwę miesiąca w języku niemieckim i opowiadają w języku polskim, co lubią robić w tym miesiącu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca w grupach | trzy arkusze brystolu, kredki | |
Nauczyciel pyta, jak nazywa się pora roku z miesiącami: czerwiec, lipiec, sierpień. Następnie odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają chórem: der Sommer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe przedstawiające cztery pory roku i podaje ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają. Następnie grają w parach w grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna). | plenum | 20 min | karty obrazkowe |
Nauczyciel pyta uczniów, jak w dialogu tata powiedział, że jest słonecznie. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | praca w grupach | karty obrazkowe | |
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, aby zamknęli oczy. Następnie zabiera jedną kartę obrazkową z tablicy i pyta, jakiej pory roku brakuje. Prosi o podanie jej nazwy w języku niemieckim. Grupa, która zna odpowiedź, zgłasza się. Zgadywankę można powtórzyć wielokrotnie, tak aby uczniowie utrwalili nazwy pór roku (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Nauczyciel może też zaproponować zabawę w kalambury. Przedstawiciel grupy prezentuje gestami jedną porę roku. Reszta klasy odgaduje i podaje jej nazwę w języku niemieckim. | |||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w głuchy telefon. Uczniowie siedzą w czterech kołach. Nauczyciel podaje szeptem osobie z każdej grupy jeden z wyrazów: Juni, Juli, August, Sommer. Zabawę można powtórzyć cztery razy, tak aby każda grupa mogła przećwiczyć wszystkie wyrazy. Na koniec każda grupa wypowiada chórem wyraz, który uczniowie powtarzali sobie na ucho (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). | |||
Nauczyciel prosi uczniów, aby spojrzeli na narysowane wcześniej przez siebie mapy pojęć. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Emmę i przekreślony plecak. Odczytuje na głos zdania Ich bade im Merr, Ich habe Sommerferien. Uczniowie powtarzają, a następnie sprawdzają, czy uzwględnili na swoich mapach kąpiel w morzu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4). | tablica interaktywna | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie nadal pracują w czterech grupach. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Każda grupa otrzymuje cztery szanse. Uczniowie odpowiadają: ja lub nein. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź. W razie potrzeby nauczyciel odczytuje na głos wyrazy pojawiające się w grze. | praca w grupach | 10 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje ilustrację z części Przeczytaj z pustymi dymkami. Każda grupa otrzymuje zapisane na kartce jedno zdanie. Nauczyciel odczytuje wszystkie zdania na głos, w razie potrzeby objaśniając ich znaczenie. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy i proponują, w którym miejscu należy umieścić dane zdanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia dwójki dzieci i prosi uczniów o podanie propozycji zdań, które mogą wypowiadać dzieci na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). W razie potrzeby koryguje ich wymowę. | plenum | ||
Na koniec lekcji nauczyciel prosi dzieci, aby narysowały swoją ulubioną porę roku i podpisały obrazek odpowiednim wyrazem: der Frühling, der Sommer, der Herbst lub der Winter. Uczniowie prezentują swoje prace i wypowiadają na głos nazwę ulubionej pory roku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | praca indywidualna | kredki | |
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje fotografie z krajobrazami letnimi. Uczniowie odgadują, jaka to pora roku, i rozmawiają o pogodzie latem. Wymieniają nazwy letnich miesięcy w języku polskim.
plenum
15 min
fotografie, karty obrazkowe
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawiają bohaterowie.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog i objaśnia nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej obrazki ilustrujące poszczególne części dialogu i prosi uczniów o podanie propozycji, w jakiej kolejności należy je ułożyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje duży arkusz brystolu. Na jego środku znajduje się nazwa jednego wakacyjnego miesiąca: Juni, Juli lub August. Nauczyciel odczytuje na głos nazwy miesięcy, uczniowie powtarzają. Zadaniem grup jest stworzenie obrazkowej mapy pojęć. Każdy uczeń dorysowuje na mapie pojęć jeden obrazek ilustrujący ulubioną aktywność wakacyjną. Następnie uczniowie prezentują swoje prace na forum. Prezentacja odbywa się w następujący sposób: uczniowie z każdej grupy wypowiadają na głos nazwę miesiąca w języku niemieckim i opowiadają w języku polskim, co lubią robić w tym miesiącu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca w grupach
trzy arkusze brystolu, kredki
Nauczyciel pyta, jak nazywa się pora roku z miesiącami: czerwiec, lipiec, sierpień. Następnie odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają chórem: der Sommer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe przedstawiające cztery pory roku i podaje ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają. Następnie grają w parach w grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna).
plenum
20 min
karty obrazkowe
Nauczyciel pyta uczniów, jak w dialogu tata powiedział, że jest słonecznie. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
praca w grupach
karty obrazkowe
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, aby zamknęli oczy. Następnie zabiera jedną kartę obrazkową z tablicy i pyta, jakiej pory roku brakuje. Prosi o podanie jej nazwy w języku niemieckim. Grupa, która zna odpowiedź, zgłasza się. Zgadywankę można powtórzyć wielokrotnie, tak aby uczniowie utrwalili nazwy pór roku (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Nauczyciel może też zaproponować zabawę w kalambury. Przedstawiciel grupy prezentuje gestami jedną porę roku. Reszta klasy odgaduje i podaje jej nazwę w języku niemieckim.
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w głuchy telefon. Uczniowie siedzą w czterech kołach. Nauczyciel podaje szeptem osobie z każdej grupy jeden z wyrazów: Juni, Juli, August, Sommer. Zabawę można powtórzyć cztery razy, tak aby każda grupa mogła przećwiczyć wszystkie wyrazy. Na koniec każda grupa wypowiada chórem wyraz, który uczniowie powtarzali sobie na ucho (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).
Nauczyciel prosi uczniów, aby spojrzeli na narysowane wcześniej przez siebie mapy pojęć. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Emmę i przekreślony plecak. Odczytuje na głos zdania Ich bade im Merr, Ich habe Sommerferien. Uczniowie powtarzają, a następnie sprawdzają, czy uzwględnili na swoich mapach kąpiel w morzu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Uczniowie nadal pracują w czterech grupach. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Każda grupa otrzymuje cztery szanse. Uczniowie odpowiadają: ja lub nein. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź. W razie potrzeby nauczyciel odczytuje na głos wyrazy pojawiające się w grze.
praca w grupach
10 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje ilustrację z części Przeczytaj z pustymi dymkami. Każda grupa otrzymuje zapisane na kartce jedno zdanie. Nauczyciel odczytuje wszystkie zdania na głos, w razie potrzeby objaśniając ich znaczenie. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy i proponują, w którym miejscu należy umieścić dane zdanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia dwójki dzieci i prosi uczniów o podanie propozycji zdań, które mogą wypowiadać dzieci na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). W razie potrzeby koryguje ich wymowę.
plenum
Na koniec lekcji nauczyciel prosi dzieci, aby narysowały swoją ulubioną porę roku i podpisały obrazek odpowiednim wyrazem: der Frühling, der Sommer, der Herbst lub der Winter. Uczniowie prezentują swoje prace i wypowiadają na głos nazwę ulubionej pory roku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
praca indywidualna
kredki
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0