Numer e‑materiału: 1.1.12.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Das ist der Sommer / To jest lato
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania pór roku oraz miesięcy letnich oraz informowania, co można robić latem

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy miesięcy letnich;

  • informuje, co robi latem;

  • nazywa pory roku.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych;

  • powtarzanie wyrazów;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z multimedium (gra edukacyjna: berek wyrazowy);

    • praca z plikiem audio;

    • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

    • zabawa w głuchy telefon;

    • kalambury;

  • formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • karty obrazkowe,

  • fotografie,

  • kartki brystolu,

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można ją także zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje fotografie z krajobrazami letnimi. Uczniowie odgadują, jaka to pora roku, i rozmawiają o pogodzie latem. Wymieniają nazwy letnich miesięcy w języku polskim.

plenum

15 min

fotografie, karty obrazkowe

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawiają bohaterowie.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog i objaśnia nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej obrazki ilustrujące poszczególne części dialogu i prosi uczniów o podanie propozycji, w jakiej kolejności należy je ułożyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje duży arkusz brystolu. Na jego środku znajduje się nazwa jednego wakacyjnego miesiąca: Juni, Juli lub August. Nauczyciel odczytuje na głos nazwy miesięcy, uczniowie powtarzają. Zadaniem grup jest stworzenie obrazkowej mapy pojęć. Każdy uczeń dorysowuje na mapie pojęć jeden obrazek ilustrujący ulubioną aktywność wakacyjną. Następnie uczniowie prezentują swoje prace na forum. Prezentacja odbywa się w następujący sposób: uczniowie z każdej grupy wypowiadają na głos nazwę miesiąca w języku niemieckim i opowiadają w języku polskim, co lubią robić w tym miesiącu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w grupach

trzy arkusze brystolu, kredki

Nauczyciel pyta, jak nazywa się pora roku z miesiącami: czerwiec, lipiec, sierpień. Następnie odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają chórem: der Sommer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe przedstawiające cztery pory roku i podaje ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają. Następnie grają w parach w grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna).

plenum

20 min

karty obrazkowe

Nauczyciel pyta uczniów, jak w dialogu tata powiedział, że jest słonecznie. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

praca w grupach

karty obrazkowe

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, aby zamknęli oczy. Następnie zabiera jedną kartę obrazkową z tablicy i pyta, jakiej pory roku brakuje. Prosi o podanie jej nazwy w języku niemieckim. Grupa, która zna odpowiedź, zgłasza się. Zgadywankę można powtórzyć wielokrotnie, tak aby uczniowie utrwalili nazwy pór roku (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Nauczyciel może też zaproponować zabawę w kalambury. Przedstawiciel grupy prezentuje gestami jedną porę roku. Reszta klasy odgaduje i podaje jej nazwę w języku niemieckim.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w głuchy telefon. Uczniowie siedzą w czterech kołach. Nauczyciel podaje szeptem osobie z każdej grupy jeden z wyrazów: Juni, Juli, August, Sommer. Zabawę można powtórzyć cztery razy, tak aby każda grupa mogła przećwiczyć wszystkie wyrazy. Na koniec każda grupa wypowiada chórem wyraz, który uczniowie powtarzali sobie na ucho (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

Nauczyciel prosi uczniów, aby spojrzeli na narysowane wcześniej przez siebie mapy pojęć. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Emmę i przekreślony plecak. Odczytuje na głos zdania Ich bade im Merr, Ich habe Sommerferien. Uczniowie powtarzają, a następnie sprawdzają, czy uzwględnili na swoich mapach kąpiel w morzu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Uczniowie nadal pracują w czterech grupach. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Każda grupa otrzymuje cztery szanse. Uczniowie odpowiadają: ja lub nein. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź. W razie potrzeby nauczyciel odczytuje na głos wyrazy pojawiające się w grze.

praca w grupach

10 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustrację z części Przeczytaj z pustymi dymkami. Każda grupa otrzymuje zapisane na kartce jedno zdanie. Nauczyciel odczytuje wszystkie zdania na głos, w razie potrzeby objaśniając ich znaczenie. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy i proponują, w którym miejscu należy umieścić dane zdanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia dwójki dzieci i prosi uczniów o podanie propozycji zdań, które mogą wypowiadać dzieci na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). W razie potrzeby koryguje ich wymowę.

plenum

Na koniec lekcji nauczyciel prosi dzieci, aby narysowały swoją ulubioną porę roku i podpisały obrazek odpowiednim wyrazem: der Frühling, der Sommer, der Herbst lub der Winter. Uczniowie prezentują swoje prace i wypowiadają na głos nazwę ulubionej pory roku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

kredki

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje fotografie z krajobrazami letnimi. Uczniowie odgadują, jaka to pora roku, i rozmawiają o pogodzie latem. Wymieniają nazwy letnich miesięcy w języku polskim.

plenum

15 min

fotografie, karty obrazkowe

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawiają bohaterowie.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog i objaśnia nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej obrazki ilustrujące poszczególne części dialogu i prosi uczniów o podanie propozycji, w jakiej kolejności należy je ułożyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje duży arkusz brystolu. Na jego środku znajduje się nazwa jednego wakacyjnego miesiąca: Juni, Juli lub August. Nauczyciel odczytuje na głos nazwy miesięcy, uczniowie powtarzają. Zadaniem grup jest stworzenie obrazkowej mapy pojęć. Każdy uczeń dorysowuje na mapie pojęć jeden obrazek ilustrujący ulubioną aktywność wakacyjną. Następnie uczniowie prezentują swoje prace na forum. Prezentacja odbywa się w następujący sposób: uczniowie z każdej grupy wypowiadają na głos nazwę miesiąca w języku niemieckim i opowiadają w języku polskim, co lubią robić w tym miesiącu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w grupach

trzy arkusze brystolu, kredki

Nauczyciel pyta, jak nazywa się pora roku z miesiącami: czerwiec, lipiec, sierpień. Następnie odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają chórem: der Sommer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe przedstawiające cztery pory roku i podaje ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają. Następnie grają w parach w grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna).

plenum

20 min

karty obrazkowe

Nauczyciel pyta uczniów, jak w dialogu tata powiedział, że jest słonecznie. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

praca w grupach

karty obrazkowe

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, aby zamknęli oczy. Następnie zabiera jedną kartę obrazkową z tablicy i pyta, jakiej pory roku brakuje. Prosi o podanie jej nazwy w języku niemieckim. Grupa, która zna odpowiedź, zgłasza się. Zgadywankę można powtórzyć wielokrotnie, tak aby uczniowie utrwalili nazwy pór roku (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Nauczyciel może też zaproponować zabawę w kalambury. Przedstawiciel grupy prezentuje gestami jedną porę roku. Reszta klasy odgaduje i podaje jej nazwę w języku niemieckim.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w głuchy telefon. Uczniowie siedzą w czterech kołach. Nauczyciel podaje szeptem osobie z każdej grupy jeden z wyrazów: Juni, Juli, August, Sommer. Zabawę można powtórzyć cztery razy, tak aby każda grupa mogła przećwiczyć wszystkie wyrazy. Na koniec każda grupa wypowiada chórem wyraz, który uczniowie powtarzali sobie na ucho (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

Nauczyciel prosi uczniów, aby spojrzeli na narysowane wcześniej przez siebie mapy pojęć. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Emmę i przekreślony plecak. Odczytuje na głos zdania Ich bade im Merr, Ich habe Sommerferien. Uczniowie powtarzają, a następnie sprawdzają, czy uzwględnili na swoich mapach kąpiel w morzu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Uczniowie nadal pracują w czterech grupach. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Każda grupa otrzymuje cztery szanse. Uczniowie odpowiadają: ja lub nein. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź. W razie potrzeby nauczyciel odczytuje na głos wyrazy pojawiające się w grze.

praca w grupach

10 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustrację z części Przeczytaj z pustymi dymkami. Każda grupa otrzymuje zapisane na kartce jedno zdanie. Nauczyciel odczytuje wszystkie zdania na głos, w razie potrzeby objaśniając ich znaczenie. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy i proponują, w którym miejscu należy umieścić dane zdanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia dwójki dzieci i prosi uczniów o podanie propozycji zdań, które mogą wypowiadać dzieci na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). W razie potrzeby koryguje ich wymowę.

plenum

Na koniec lekcji nauczyciel prosi dzieci, aby narysowały swoją ulubioną porę roku i podpisały obrazek odpowiednim wyrazem: der Frühling, der Sommer, der Herbst lub der Winter. Uczniowie prezentują swoje prace i wypowiadają na głos nazwę ulubionej pory roku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

kredki

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec