Autorki e‑materiału: Marta Mrozik

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Explore the Park! / Odkrywajmy park!

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.12, 2.2, 3.1, 3.2, 5.1, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa rzeczy i owady, które można zobaczyć w parku.

  2. Uczeń wydaje proste polecenia i sugestie.

  3. Uczeń mówi, czego nie można robić.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo dotyczące świata przyrody.

  2. Uczeń kształtuje postawę uważności.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra dydaktyczna, ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje obrazki lub fotografie różnych owadów i rzeczy: butterfly, beetle, ant, grasshopper, acorn, rock, zestawy kart z nazwami owadów i rzeczy (po jednym dla czteroosobowej grupy).

Nauczyciel prezentuje karty lub fotografie przedstawiające owady i rzeczy z Exercise 1 (Przeczytaj) i prosi uczniów o nazwanie owadów i rzeczy. Modeluje nieznane nazwy i prosi wszystkich o powtórzenie. Następnie rozdaje uczniom zestawy kart z nazwami owadów i rzeczy i prosi uczniów, żeby w czteroosobowych grupach zastanowili się i uporządkowali rzeczy i owady od najmniejszego do największego. Wyznacza czas 2–3 minuty na wykonanie zadania. Grupy porównują propozycje.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych. 

  2. Nauczyciel ponownie odtwarza historyjkę, ale zatrzymuje nagranie po czasownikach rozpoczynających polecenia i zakazy, np.: Take… a photo of a beetle lub Don’t i prosi uczniów o ich dokończenie.

  3. Nauczyciel wyświetla element Zwróć uwagę! Czyta kolejne zdania, a następnie prosi, by dzieci gestami (robienie zdjęcia, rysowanie w powietrzu) wykonały odczytywane polecenia.

  4. Nauczyciel odtwarza nagranie z Exercise 2 (Przeczytaj). Następnie odczytuje kolejne zdania z ćwiczenia. Uczniowie decydują, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli są prawdziwe, uczniowie kierują kciuki w górę i mówią: Yes, it’s true, a jeżeli fałszywe, kierują kciuki w dół i mówią: No, its false.

  5. Uczniowie na urządzeniach mobilnych porządkują litery w Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują wyrazy w parach i nanoszą je na tablicę.

  6. Uczniowie w parach ćwiczą wydawanie poleceń. Jedna osoba jest robotem, a druga inżynierem, który wydaje polecenia. Roboty gestami wykonują polecenia inżynierów. Następnie dzieci zamieniają się rolami. Przed rozpoczęciem zabawy nauczyciel zbiera pomysły dzieci na temat tego, co będą kazać robić robotom, w formie zdań (Dos and Don’ts). Pomysły zapisuje na tablicy. Gdy lista jest gotowa, nauczyciel prosi jednego z uczniów, by spróbował wydawać polecenia nauczycielowi jako robotowi i w ten sposób modeluje czynność, którą za chwilę dzieci powtórzą w parach.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Wskazuje na kolejne obrazki, a uczniowie podchodzą i łączą je z odpowiednimi wyrażeniami.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną i prosi ochotników, by podchodzili do tablicy, wybierali jakąś rzecz na obrazku i najpierw ją nazywali, a potem odtwarzali kolejne nagrania z gry. Reszta grupy powtarza treść nagrań do ilustracji. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie z Exercise 2 (Ilustracja interaktywna), a uczniowie na urządzeniach mobilnych porządkują obrazki. Ochotnicy nanoszą odpowiedź na tablicę.

  9. Uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych łączą zdania z ilustracjami w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę. Nauczyciel zamazuje pojedyncze wyrazy w zdaniach z ćwiczenia i prosi uczniów o ich podanie. Ochotnik podchodzi do tablicy, a inni dyktują mu dane słowo, literując.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach planują klasową wycieczkę do parku. Zapisują 4 zadania, które cała klasa będzie musiała wykonać. Następnie wszyscy wkładają kartki z propozycjami do pudełka/torby nauczyciela. Nauczyciel lub wyznaczona osoba losuje jedną z propozycji zadań. Jeśli istnieje taka możliwość, nauczyciel planuje z dziećmi wyjście do parku, jeśli nie, dzieci bawią się w spacer, zastępując owady czy kamienie ich rysunkami.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze:

Obrazki lub fotografie różnych owadów i rzeczy: butterfly, beetle, ant, grasshopper, acorn, rock, zestawy kart z nazwami owadów i rzeczy (po jednym dla czteroosobowej grupy).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach wymyślają i rysują znaki zakazu Don’t pick up beetles, Don’t throw rocksDon’t catch butterflies, które mogłyby stanąć w parku. Podpisują rysunki ww. zdaniami.