Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Who Was George Washington? / Kim był Jerzy Waszyngton?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, III.1, III.4, V.1, V.2,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo związane z pierwszym amerykańskim prezydentem Jerzym Waszyngtonem.

  2. Uczeń przedstawia interesujące fakty na temat Jerzego Waszyngtona.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje świadomość historii Stanów Zjednoczonych i ważnych przemian kulturowych w historii kraju.

  2. Uczeń rozwija zainteresowanie historią Stanów Zjednoczonych.

  3. Uczeń kształtuje świadomość różnic kulturowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają imię i nazwisko obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych i co o nim wiedzą. Uczniowie odpowiadają zgodnie z posiadaną wiedzą, po czym nauczyciel wyświetla zdjęcie z sekcji Przeczytaj i informuje uczniów, że dziś dowiedzą się czegoś o pierwszym prezydencie Stanów Zjednoczonych Jerzym Waszyngtonie.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedź na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Who Was George Washington?, a następnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.

  2. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i wybierają poprawne odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają wybory, powołując się na konkretne fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  4. W ramach wprowadzenia do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.

  5. Uczniowie rozwiązują wszystkie trzy poziomy krzyżówki, sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a następnie realizują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi odczytują na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy oraz nanoszą je na tablicę.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, na forum klasy przytaczają fakty na temat Jerzego Washingtona, a następnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętni prezentują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You had to make a presentation about George Washington for your school project. In your blog entry:

  • say which subject was this presentation for;

  • describe three interesting facts about George Washington;

  • ask your readers what they know about George Washington.

Your answer should have 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach mapę pojęć z przynajmniej 8 wyrazami z krzyżówki (oraz tekstu, jeżeli zajdzie taka potrzeba). Każda osoba z pary oprowadza partnera po swojej mapie pojęć, tłumacząc klucz, według którego pokategoryzowane zostały słowa.