Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Who Was George Washington? / Kim był Jerzy Waszyngton?
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, III.1, III.4, V.1, V.2,
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej
Cele operacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo związane z pierwszym amerykańskim prezydentem Jerzym Waszyngtonem.
Uczeń przedstawia interesujące fakty na temat Jerzego Waszyngtona.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje świadomość historii Stanów Zjednoczonych i ważnych przemian kulturowych w historii kraju.
Uczeń rozwija zainteresowanie historią Stanów Zjednoczonych.
Uczeń kształtuje świadomość różnic kulturowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają imię i nazwisko obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych i co o nim wiedzą. Uczniowie odpowiadają zgodnie z posiadaną wiedzą, po czym nauczyciel wyświetla zdjęcie z sekcji Przeczytaj i informuje uczniów, że dziś dowiedzą się czegoś o pierwszym prezydencie Stanów Zjednoczonych Jerzym Waszyngtonie.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedź na tablicę.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Who Was George Washington?, a następnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i wybierają poprawne odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają wybory, powołując się na konkretne fragmenty tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
W ramach wprowadzenia do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie rozwiązują wszystkie trzy poziomy krzyżówki, sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a następnie realizują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi odczytują na forum klasy i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy oraz nanoszą je na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, na forum klasy przytaczają fakty na temat Jerzego Washingtona, a następnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętni prezentują prace na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You had to make a presentation about George Washington for your school project. In your blog entry:
say which subject was this presentation for;
describe three interesting facts about George Washington;
ask your readers what they know about George Washington.
Your answer should have 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie w parach mapę pojęć z przynajmniej 8 wyrazami z krzyżówki (oraz tekstu, jeżeli zajdzie taka potrzeba). Każda osoba z pary oprowadza partnera po swojej mapie pojęć, tłumacząc klucz, według którego pokategoryzowane zostały słowa.