Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zbudowana jest cząsteczka sulfanu?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum – zakres podstawowy i zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, jak zbudowana jest cząsteczka suflanu;
wyjaśnia właściwości sulfanu wynikające z budowy cząsteczki;
analizuje budowę cząsteczki sulfanu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
animacja;
technika bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, po czym zadaje uczniom pytanie: Co kryje się pod nazwą sulfan?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie podają informacje na temat budowy cząsteczki sulfanu.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej animację: Jak zbudowana jest cząsteczka sulfanu? Uczniowie do animacji mają ułożyć pytania. Po zakończeniu projekcji uczniowie zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną odpowiedzi. Powrót do fazy wstępnej i skorygowanie wypowiedzi uczniów. Zaistniałe niezrozumiale kwestie wyjaśnia nauczyciel.
Uczniowie samodzielnie podsumowują swoje wiadomości wykonując ćwiczenia zawarte w medium.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie właściwości wynikają z budowy cząsteczki sulfanu? Uczniowie podają swoje propozycje, które moderator zapisuje na tablicy (gęstość, rozpuszczalność w wodzie i rozpuszczalnikach organicznych, masa, moment dipolowy, zdolność do tworzenia wiązania wodorowego, temperatura wrzenia i topnienia). Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów.
Uczniowie samodzielnie wykonują w zeszytach sketchnotkę. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie mogą zaprezentować swoje efekty pracy na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają kolorowymi karteczkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie odpowiadają na polecenie – Wymień naturalne źródła sulfanu.
2. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana w celu przedstawienia uczniom budowy cząsteczki sulfanu. Uczniowie mogą medium wykorzystać w fazie przygotowywania się do lekcji czy pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz kolorowe karteczki do cen (cenki) dla uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym jest sulfan?
Jak zbudowana jest cząsteczka sulfanu?
Jakie właściwości ma cząsteczka sulfanu?