Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Ostateczny cel życia. Wizja zaświatów w Boskiej komediiDantego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia propozycje interpretacji fragmentu Boskiej komedii,
wyjaśnia alegoryczne i symboliczne znaczenia wydarzeń i postaci;
charakteryzuje wyobrażenia o życiu pozagrobowym, do których odwołuje się Dante
wyjaśnia, na czym polegała dydaktyczna rola Boskiej komedii,
potrafi powiązać problematykę Boskiej komedii ze światopoglądem średniowiecznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, przypominając o czasie powstania dzieła Dantego, okolicznościach społeczno‑politycznych, w jakich powstało. Pyta, w jakim celu Dante napisał Boską komedię i jak można interpretować jej tytuł. Uczniowie odpowiadają, korzystając z informacji z bloku tekstowego.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza fragment Pieśni III Boskiej komedii (blok tekstowy). Następnie wybrane osoby odczytują kolejno 5 pytań z pionowej osi w bloku tekstowym. Uczniowie wspólnie ustalają poprawne odpowiedzi.
Później uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 1. i 2. związane z ilustracją interaktywną. Po upływie wyznaczonego czasu wskazane osoby prezentują propozycje swoich odpowiedzi.
Nauczyciel odtwarza interpretację Pieśni I Boskiej komedii (sekcja „Sprawdź się”). Uczniowie pracując w parach, rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z bloku tekstowego, później wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zaprasza chętne osoby do dyskusji na temat: Czy ostateczny cel życia opisywany przez Dantego jest równie ważny dla ludzi XXI wieku? Jako punkt wyjścia do tej dyskusji może posłużyć dzieło Enrico Mazzone: 100‑metrowa ilustracja do Boskiej komedii powstałą w 2021 r. (do obejrzenia w internecie, oczekuje na digitalizację). Uczniowie wymieniają się poglądami, nauczyciel moderuje dyskusję.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wiesław Limont, Psychologiczne podstawy myślenia metaforycznego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Zbiory cyfrowe Muzeum Narodowego w Warszawie.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.