Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa i funkcje ślimaka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia budowę i funkcje ślimaka;
wyjaśnia przystosowania w budowie ślimaka do pełnienia roli narządu słuchu;
omawia drogę fal dźwiękowych i powstawanie impulsu nerwowego w uchu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia kształcenia wyprzedzającego;
IBSE – nauczanie przez dociekanie naukowe.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza tekstu źródłowego;
metoda niedokończonych zdań;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
niedokończone zdania (zob. materiały pomocnicze).
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami, na podstawie ilustracji zamieszczonych w e‑materiale, przypomina budowę ucha, zawracając uwagę na położenie ślimaka.
Nauczyciel zadaje pytanie: „Jaką funkcję pełni w uchu ślimak?”.
Nauczyciel omawia cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół na podstawie e‑materiału opracowuje takie same zagadnienia, tworząc notatkę za pomocą mapy pojęć (zwracając szczególną uwagę na jej przejrzystość i zawartość wszystkich istotnych informacji):
budowa i funkcja ślimaka;
przystosowania w budowie ślimaka do pełnienia roli narządu słuchu;
droga fal dźwiękowych i impulsu nerwowego w uchu.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel wspólnie z uczniami wybiera najlepiej wykonaną mapę.
Nauczyciel wyświetla model 3D przedstawiający budowę anatomiczną kanału słuchowego. Uczniowie analizują go i wykonują odnoszące się do niego polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne numer: 5 (uporządkowanie kolejności przebiegu fal w uchu wewnętrznym), 6 (wybranie prawidłowych informacji do tekstu dotyczącego odbierania i przekazywania do mózgu bodźców słuchowych), 7 (określenie w której części ślimaka jest odbierany krzyk małego dziecka) oraz 8 (wyjaśnienie roli perylimfy). Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają prawidłowe rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń kończy odczytane przez nauczyciela zdanie (zob. materiały pomocnicze). Jeśli zrobi to prawidłowo, wyznacza swojego następcę. W przeciwnym wypadku jego miejsce zajmuje zgłaszająca się osoba.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 4.
Materiały pomocnicze
Niedokończone zdania:
Małżowina uszna i przewód słuchowy to elementy budowy ucha…
W uchu środkowym możemy wyróżnić…
Do ucha wewnętrznego należy…
Właściwym narządem słuchu jest…
W ślimaku znajdują się trzy błoniaste kanały, konkretnie…
Narząd spiralny zaopatrzony jest…
Drgania za pośrednictwem kosteczek słuchowych przekazywane są…
Fala ciśnienia, przechodząc przez schody przedsionka i schody bębenka, uciska…
Pod wpływem drgań rzęski komórek zmysłowych dotykają błony nakrywkowej i powodują…
Wysokie częstotliwości pobudzają drgania błony u podstawy ślimaka, natomiast niskie częstotliwości…
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania modelu 3D:
Model 3D może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczącej budowy ucha.