Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa i funkcje ślimaka

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
8) przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha; omawia podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
k) przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha człowieka; omawia podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia budowę i funkcje ślimaka;

  • wyjaśnia przystosowania w budowie ślimaka do pełnienia roli narządu słuchu;

  • omawia drogę fal dźwiękowych i powstawanie impulsu nerwowego w uchu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia kształcenia wyprzedzającego;

  • IBSE – nauczanie przez dociekanie naukowe.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • metoda niedokończonych zdań;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • niedokończone zdania (zob. materiały pomocnicze).

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami, na podstawie ilustracji zamieszczonych w e‑materiale, przypomina budowę ucha, zawracając uwagę na położenie ślimaka.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jaką funkcję pełni w uchu ślimak?”.

  3. Nauczyciel omawia cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół na podstawie e‑materiału opracowuje takie same zagadnienia, tworząc notatkę za pomocą mapy pojęć (zwracając szczególną uwagę na jej przejrzystość i zawartość wszystkich istotnych informacji):

    • budowa i funkcja ślimaka;

    • przystosowania w budowie ślimaka do pełnienia roli narządu słuchu;

    • droga fal dźwiękowych i impulsu nerwowego w uchu.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel wspólnie z uczniami wybiera najlepiej wykonaną mapę.

  3. Nauczyciel wyświetla model 3D przedstawiający budowę anatomiczną kanału słuchowego. Uczniowie analizują go i wykonują odnoszące się do niego polecenia.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne numer: 5 (uporządkowanie kolejności przebiegu fal w uchu wewnętrznym), 6 (wybranie prawidłowych informacji do tekstu dotyczącego odbierania i przekazywania do mózgu bodźców słuchowych), 7 (określenie w której części ślimaka jest odbierany krzyk małego dziecka) oraz 8 (wyjaśnienie roli perylimfy). Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają prawidłowe rozwiązania.

Faza podsumowująca:

Wskazany przez nauczyciela uczeń kończy odczytane przez nauczyciela zdanie (zob. materiały pomocnicze). Jeśli zrobi to prawidłowo, wyznacza swojego następcę. W przeciwnym wypadku jego miejsce zajmuje zgłaszająca się osoba.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 4.

Materiały pomocnicze

Niedokończone zdania:

  1. Małżowina uszna i przewód słuchowy to elementy budowy ucha…

  2. W uchu środkowym możemy wyróżnić…

  3. Do ucha wewnętrznego należy…

  4. Właściwym narządem słuchu jest…

  5. W ślimaku znajdują się trzy błoniaste kanały, konkretnie…

  6. Narząd spiralny zaopatrzony jest…

  7. Drgania za pośrednictwem kosteczek słuchowych przekazywane są…

  8. Fala ciśnienia, przechodząc przez schody przedsionka i schody bębenka, uciska…

  9. Pod wpływem drgań rzęski komórek zmysłowych dotykają błony nakrywkowej i powodują…

  10. Wysokie częstotliwości pobudzają drgania błony u podstawy ślimaka, natomiast niskie częstotliwości…

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania modelu 3D:

Model 3D może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczącej budowy ucha.