Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Czwarta władza w Polsce i na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

6) przedstawia współczesne media w Rzeczypospolitej Polskiej – wymienia główne dzienniki, tygodniki społeczno‑polityczne, stacje telewizyjne i radiowe, portale internetowe; charakteryzuje wybrany tytuł/stację/portal ze względu na specyfikę, formy i treści przekazu.

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

14) charakteryzuje rolę współczesnych mediów w debacie publicznej; analizuje przebieg debaty publicznej na wybrany temat.

X. Kontrola władzy.

Uczeń:

2) podaje przykłady kontroli władzy przez media; analizuje – na współczesnych przykładach – przypadki ograniczania praw mediów; wyjaśnia rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że poziom krytycyzmu mediów często zależy od ich orientacji politycznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie środków masowego przekazu;

  • omawia media w Polsce i na świecie;

  • wykazuje, że poziom krytycyzmu mediów często zależy od ich orientacji politycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śniegowej;

  • rozmowa nauczająca;

  • zamiana grup;

  • minidebata.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję mediów – metoda kuli śniegowej.

3. Uczniowie w parach ustalają definicję mediów, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują ćwiczenia.

2. Uczniowie rozmawiają na temat znaczenia mediów w życiu codziennym człowieka. Szczególną uwagę zwracają na rolę mediów w debacie publicznej oraz ich etykę. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

3. Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Każda z nich zapoznaje się z treścią lekcji, ale zwraca uwagę na inne treści:

  • gr. 1 – media lokalne;

  • gr. 2 – media regionalne;

  • gr. 3 – media krajowe;

  • gr. 4 – media globalne.

Zadaniem grup jest zgromadzić jak najwięcej informacji na temat danej grupy mediów oraz ich znaczenia. Każda grupa uzupełnia też podane w treści lekcji o inne przykłady danej grupy mediów.

4. Następnie powstają cztery nowe grupy, w których są przedstawiciele wszystkich poprzednich. W tych grupach przedstawiają oni wyniki swojej pracy i odpowiadają na pytania, jeśli coś zostało przedstawione niejasno. Wypełniają też tabelę, podając nazwy odpowiednich mediów (materiały pomocnicze), którą przedstawiają na forum klasy. Wybrana osoba podsumowuje pracę.

5. Uczniowie przystępują do minidebaty. Krótko wypowiadają się, czy poziom krytycyzmu mediów zależy od ich orientacji politycznej. Wybrana osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie uzupełniają zdanie: „Dzisiaj media są…, ponieważ…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

rodzaje mediów

media lokalne

media regionalne

media krajowe

media światowe

agencje prasowe

prasa

radio

telewizja

internet

Joanna Ruta Baranowska, Lekcja: Regulacja mediów, edukacjamedialna.edu.pl.

INFOR, Odpowiedzialność za zamieszczane opinie w internecie, infor.pl

Krzysztof Augustin, Media w polityce, opoka.org.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimedium uczniowie mogą też stworzyć mapę myśli na ten temat.