Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Cykl pracy czterosuwowego silnika spalinowego. |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; VI. Termodynamika. Uczeń: 16) analizuje przedstawione cykle termodynamiczne, oblicza sprawność silników cieplnych; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w parach; praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „Co to jest silnik cieplny”, „Analizujemy przepływ energii w postaci ciepła i pracy mechanicznej w silnikach i pompach cieplnych”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel omawia budowę silnika i kolejne etapy jego pracy (tzw. suwy) posługując się wyświetlonym Rys. 1. z części „Warto przeczytać”. Wyjaśnia działanie mechanizmu korbowodu, przenoszącego ruch posuwisty tłoka na ruch obrotowy koła zamachowego. Następnie uczniowie w dyskusji, z pomocą nauczyciela, ustalają, jakie przemiany gazowe zachodzą w silniku i w wyniku tych rozważań powstaje wykres ilustrujący cykl Otta. Uczniowie oglądają 'Animację 3D' zamieszczoną w e‑materiale w celu utrwalenia wiadomości przekazanych przez nauczyciela podczas wykładu informacyjnego. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują w parach zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo 6 i 7, a dla chętnych 5 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |