Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Cykl pracy czterosuwowego silnika spalinowego.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;

VI. Termodynamika. Uczeń:

16) analizuje przedstawione cykle termodynamiczne, oblicza sprawność silników cieplnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni budowę czterosuwowego silnika spalinowego,

  2. wyjaśni rolę kolejnych suwów silnika: ssania, sprężania, pracy i wydechu oraz identyfikuje procesy termodynamiczne związane z każdym suwem,

  3. wyjaśnia, jak posuwisty ruch tłoka przenoszony jest na ruch obrotowy koła zamachowego,

  4. analizuje cykl Otta, który odpowiada cyklowi pracy czterosuwowego silnika benzynowego.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w parach; praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

e‑materiały „Co to jest silnik cieplny”, „Analizujemy przepływ energii w postaci ciepła i pracy mechanicznej w silnikach i pompach cieplnych”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Wprowadzenie zgodnie z treścią w części „Czy to nie ciekawe?”.

  • Odwołanie do wiedzy uczniów o silnikach cieplnych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel omawia budowę silnika i kolejne etapy jego pracy (tzw. suwy) posługując się wyświetlonym Rys. 1. z części „Warto przeczytać”. Wyjaśnia działanie mechanizmu korbowodu, przenoszącego ruch posuwisty tłoka na ruch obrotowy koła zamachowego. Następnie uczniowie w dyskusji, z pomocą nauczyciela, ustalają, jakie przemiany gazowe zachodzą w silniku i w wyniku tych rozważań powstaje wykres ilustrujący cykl Otta.

Uczniowie oglądają 'Animację 3D' zamieszczoną w e‑materiale w celu utrwalenia wiadomości przekazanych przez nauczyciela podczas wykładu informacyjnego.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują w parach zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo 6 i 7, a dla chętnych 5 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.