Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor:
Learnetic SA
Temat zajęć:
W jaki sposób wysokości w terenie przenieść na mapę?
Grupa docelowa:
Szkoła podstawowa, przyroda; do wykorzystania również na lekcjach geografii.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń prezentuje postawę badawczą, odpowiadając na pytania, wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele (szczegółowe) operacyjne:
Uczeń:
definiuje, czym są poziomice;
rozpoznaje na mapie hipsometrycznej niziny, wyżyny i góry;
odróżnia wysokość względną od wysokości bezwzględnej;
rozróżnia w terenie i na modelu formy terenu wypukłe i wklęsłe;
wskazuje formy wypukłe i wklęsłe na mapie poziomicowej.
Metody / techniki kształcenia:
pogadanka
dyskusja
metoda problemowa
metoda poglądowa
Formy organizacji pracy:
indywidualna
grupowa
Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki:
Do przeprowadzenia tej lekcji nauczyciel powinien zaopatrzyć się w:
prostokątną formę do ciasta;
mąkę (piasek);
masę solną (składniki masy solnej: 1 szklanka mąki, 1 szklanka soli, pół szklanki wody);
nóż lub płaską ostrą płaszczyznę do cięcia masy solnej w plastry;
zdjęcia/ilustracje różnych form terenu (góry, wzgórza, pagórki, doliny, kotliny).
Uczniowie powinnii zaopatrzyć się w:
kolorowe farby plakatowe, pisaki, flamastry;
blok rysunkowy;
linijkę, ekierkę;
tekturę lub sklejkę.
Nauczyciel może poprosić uczniów o wcześniejsze przygotowania masy solnej w domu i przyniesienie jej na lekcję. Masę solną można zastąpić również gliną rzeźbiarską, plasteliną lub inną formą plastyczną.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji.
Informuje uczniów, że podczas lekcji zapoznają się z dwoma rodzajami map oraz różnymi formami ukształtowania terenu.
Przede wszystkim skupią się jednak na pytaniu, na które w trakcie realizacji lekcji spróbują znaleźć odpowiedź:
Jak na płaskiej kartce papieru, jaką jest mapa, można przedstawić wysokości wzniesień terenów wypukłych czy głębokości terenów wklęsłych?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozkłada ilustracje przedstawiające różne formy terenu. Uczniowie wspólnie dyskutują, czym się one od siebie różnią, jakie są ich charakterystyczne cechy i gdzie można je spotkać w terenie.
Nauczyciel prosi uczniów, by pogrupowali formy terenu według kryterium: wklęsłe – wypukłe.
Nauczyciel prezentuje uczniom pierwszą część filmu „W jaki sposób wysokości w terenie przenieść na mapę? „ prezentującą różne formy terenu, które spotkać możemy w naszym kraju.
Po obejrzeniu filmu nauczyciel wyciąga prostokątną formę do ciasta, do której wsypuje mąkę (piasek).
Losowo wybranych uczniów prosi o uformowanie różnych form wklęsłych i wypukłych, podając nazwy: góra, wzgórze, pagórek, dolina, kotlina.
Uczniowie oglądają kolejną część filmu, z której dowiadują się, czym jest wysokość bezwzględna i względna oraz jakie funkcje pełnią poziomice na mapie.
Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do pracy w 2‑3 osobowych zespołach. Zadaniem każdego z zespołów jest uformowanie pagórka, wyznaczenie na nim poziomic i przeniesienie ich na kartkę papieru, która ma pełnić funkcję mapy poziomicowej.
Każda grupa otrzymuje szczegółową informację do wykonania zadania:
z masy plastycznej na tekturze lub innej podstawie uformuj pagórek;
do ekierki przymocuj flamaster i odmierzając 2 cm, narysuj poziomą linię wzdłuż obwodu pagórka;
przesuń flamaster o kolejne 2 cm i narysuj kolejną linię wzdłuż obwodu pagórka. Czynność tak długo powtarzaj, aż cały pagórek zostanie obrysowany;
kiedy masa plastyczna trochę podeschnie (nie może być zbyt miękka) przetnij pagórek na plastry wzdłuż wcześniej narysowanych linii; Uwaga! Tę czynność powinien wykonać nauczyciel lub powinna być ona wykonywana pod nadzorem nauczyciela.
na kartce papieru obrysuj każdy z plastrów, zaczynając od tego z największym obwodem: w obrysowany obwód włóż kolejny mniejszy plaster; obrysuj go. Czynności powtarzaj tak długo, aż obrysujesz wszystkie plastry;
przyjmując, że 2 cm to 150 (200) metrów, nanieś wartości na każdą z poziomic otworzonych z linii łączących się w obwody.
na podstawce ułóż plastry w kolejności od największego do najmniejszego, tak by ponownie utworzyły pagórek;
mapa poziomicowa i model pagórka są gotowe do prezentacji!
Zespoły prezentują wykonane pagórki oraz mapy poziomicowe, które otrzymali z wykonanego modelu.
Nauczyciel pyta, z czym uczniowie mieli najwięcej trudności.
Prosi uczniów o zdefiniowanie, czym są poziomice i mapa poziomicowa.
W następnej kolejności nauczyciel prezentuje uczniom ostatnią część filmu, z którego uczniowie dowiadują się, czym jest skala barw i mapa hipsometryczna.
Nauczyciel zaprasza uczniów do pracy w tych samych zespołach.
Tym razem zadaniem każdego zespołu jest nadanie kolorów każdej warstwie odpowiadającej skali hipsometrycznej nadawanej na mapach. Te same kolory i w takiej samej kolejności uczniowie nanoszą na przygotowanych wcześniej mapach poziomicowych. Na mapie uczniowie umieszczają też legendę będącą zaproponowaną przez nich skalą hipsometryczną.
W ostatnim etapie fazy realizacyjnej uczniowie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel w ramach podsumowania powraca do zadanego na początku lekcji pytania.
Prosi uczniów o podsumowanie w punktach czynności potrzebnych do wykonania mapy poziomicowej i hipsometrycznej.
Praca domowa:
Projekt turystycznej mapy poziomicowej oraz przewodnika dla turystów.
Termin wykonania: 2 tygodnie.
Wyobraź sobie, że pracujesz w biurze podróży. Twoim zadaniem jest opracowanie przewodnika dla turystów chcących zwiedzić pieszo okolicę. Przygotuj dla nich mapę poziomicową terenu z zaznaczonymi wartościami poziomic.
W terenie w postaci mapy z poziomicami powinny się znaleźć:
dwa niewielkie pagórki znajdujące się blisko siebie (różnej wysokości);
jedno wzgórze powyżej 280 metrów wysokości;
dolina z rzeką;
kotlina;
schronisko umieszczone na wysokości 250 metrów.
Oprócz mapy przygotuj listę ciekawych miejsc w terenie. Krótko opisz, jakie atrakcje czekają na zwiedzających.
Metryczka
Tytuł
W jaki sposób wysokości w terenie przenieść na mapę?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego materiał się odnosi
2.8 Wysokości na mapie
Przedmiot
Przyroda
Geografia
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa
Podstawa programowa
Uczeń:
rozróżnia w terenie i na modelu formy wypukłe i wklęsłe, wskazuje takie formy na mapie poziomicowej.
wykonuje pomiary np. taśmą mierniczą, szacuje odległości i wysokości w terenie;
rozpoznaje na mapie hipsometrycznej niziny, wyżyny i góry
Nowa Podstawa programowa
Uczeń:
odczytuje informacje z planu i mapy posługując się legendą;
Kompetencje kluczowe
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
wykorzystanie poziomic do odczytywania wysokości;
odróżnienie wysokości względnej od wysokości bezwzględnej;
odróżnienie pagórka od góry.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130637/v/78/t/student-canon/m/ikEdPXwuJY