Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Niebezpieczne akweny.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres podstawowy: XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń: 4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna przyczyny występowania niebezpiecznych akwenów,
zna rejony występowania niebezpiecznych akwenów,
ocenia skutki współczesnego piractwa.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm.
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, drzewo decyzyjne, metody operatywne (praca z mapą, filmem edukacyjnym, tekstem e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlasy, mapa fizyczna świata, mapa polityczna świata, fotografie Titanica i gór lodowych
Materiały pomocnicze
Artykuł Somalia przegrywa z piratami: polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/274572,1,somalia‑przegrywa‑z-piratami.read
Artykuł Morska zaraza: menway.interia.pl/styl‑zycia/ciekawostki/news‑morska‑zaraza‑piraci‑xxi‑wieku,nId,448432
ArtykułWspółcześni piraci: https://hotmoney.pl/wspolczesni‑piraci‑komu‑i-jak‑zagrazaja‑gdzie‑grasuja‑piraci
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Wprowadzenie do lekcji – nauczyciel pokazuje uczniom fotografie Titanica, następuje pogadanka o zagrożeniach dla żeglugi na północnym Atlantyku i na Bałtyku (czy góry lodowe lub zlodzenie akwenów to nadal duże zagrożenie dla żeglugi?).
Nauczyciel przedstawia temat lekcji i jej cele.
Faza realizacyjna
Krótka dyskusja na forum klasy na temat zagrożeń dla żeglugi na morzach i oceanach świata – uczniowie dzielą zagrożenia na naturalne i antropogeniczne (w antropogenicznych powinny pojawić się informacje o piractwie morskim).
Korzystając z atlasów, tekstu i mapy zawartej w e‑materiale, uczniowie wyróżniają akweny niebezpieczne z punktu widzenia zagrożeń naturalnych (atlasy) oraz takie, gdzie dochodzi do pirackich ataków (e‑materiał); wskazują je na mapie fizycznej świata, wymieniają kraje położone w pobliżu tych wód (mapa polityczna świata).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, prosi ich o zapoznanie się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.
Uczniowie na podstawie filmu wypisują przyczyny działania piratów na wskazanych wcześniej akwenach – przedstawienie przyczyn na forum klasy.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w grupach rozważyli odpowiedź na pytanie/problem: Czy należy płacić okup za porwane statki?
Grupy można również podzielić na przeciwstawne obozy, aby każdy z nich opracował argumenty tylko ,,za” lub tylko ,,przeciw”Uczniowie pracują metodą drzewa decyzyjnego (można na arkuszach papieru naszkicować schemat takiego drzewa): dyskutując, szukają możliwych rozwiązań problemu, określają pozytywne i negatywne skutki każdej możliwości (m.in. z punktu widzenia celów piratów i ogólnie przyjętych wartości humanistycznych lub zagrożeń dla środowiska).
Uczniowie podejmują decyzje, by finalnie odpowiedzieć na postawione pytanie.
Liderzy grup przedstawiają drzewa decyzyjne, skupiają się głównie na ostatecznej decyzji i jej uzasadnieniu.
Po wszystkich prezentacjach następuje dyskusja o podjętych decyzjach – możliwość wyrażenia zdania przez uczniów na forum klasy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji - co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą, ciekawą, do czego mogą ją wykorzystać.
Praca domowa
Korzystając z podanego w e‑materiale przykładu porwania supertankowca Sirius Star” przedstaw przyczyny występowania piractwa i sposoby działania piratów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczących problemów politycznych współczesnego świata (np. terroryzm – dział XX. 4) oraz problemów społecznych współczesnego świata (np. globalne zjawiska przestępcze – dział XXI. 5).
Film edukacyjny może służyć do samodzielnej pracy ucznia, do pogłębiania jego wiedzy.