Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Niebezpieczne akweny.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy: XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń: 4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zna przyczyny występowania niebezpiecznych akwenów,

  • zna rejony występowania niebezpiecznych akwenów,

  • ocenia skutki współczesnego piractwa.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm.

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, drzewo decyzyjne, metody operatywne (praca z mapą, filmem edukacyjnym, tekstem e‑materiału)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlasy, mapa fizyczna świata, mapa polityczna świata, fotografie Titanica i gór lodowych

Materiały pomocnicze

Artykuł Somalia przegrywa z piratami: polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/274572,1,somalia‑przegrywa‑z-piratami.read

Artykuł Morska zaraza: menway.interia.pl/styl‑zycia/ciekawostki/news‑morska‑zaraza‑piraci‑xxi‑wieku,nId,448432

ArtykułWspółcześni piraci: https://hotmoney.pl/wspolczesni‑piraci‑komu‑i-jak‑zagrazaja‑gdzie‑grasuja‑piraci

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Wprowadzenie do lekcji – nauczyciel pokazuje uczniom fotografie Titanica, następuje pogadanka o zagrożeniach dla żeglugi na północnym Atlantyku i na Bałtyku (czy góry lodowe lub zlodzenie akwenów to nadal duże zagrożenie dla żeglugi?).

  • Nauczyciel przedstawia temat lekcji i jej cele.

Faza realizacyjna

  • Krótka dyskusja na forum klasy na temat zagrożeń dla żeglugi na morzach i oceanach świata – uczniowie dzielą zagrożenia na naturalne i antropogeniczne (w antropogenicznych powinny pojawić się informacje o piractwie morskim).

  • Korzystając z atlasów, tekstu i mapy zawartej w e‑materiale, uczniowie wyróżniają akweny niebezpieczne z punktu widzenia zagrożeń naturalnych (atlasy) oraz takie, gdzie dochodzi do pirackich ataków (e‑materiał); wskazują je na mapie fizycznej świata, wymieniają kraje położone w pobliżu tych wód (mapa polityczna świata).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, prosi ich o zapoznanie się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.

  • Uczniowie na podstawie filmu wypisują przyczyny działania piratów na wskazanych wcześniej akwenach – przedstawienie przyczyn na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie w grupach rozważyli odpowiedź na pytanie/problem: Czy należy płacić okup za porwane statki?
    Grupy można również podzielić na przeciwstawne obozy, aby każdy z nich opracował argumenty tylko ,,za” lub tylko ,,przeciw”

  • Uczniowie pracują metodą drzewa decyzyjnego (można na arkuszach papieru naszkicować schemat takiego drzewa): dyskutując, szukają możliwych rozwiązań problemu, określają pozytywne i negatywne skutki każdej możliwości (m.in. z punktu widzenia celów piratów i ogólnie przyjętych wartości humanistycznych lub zagrożeń dla środowiska).

  • Uczniowie podejmują decyzje, by finalnie odpowiedzieć na postawione pytanie.

  • Liderzy grup przedstawiają drzewa decyzyjne, skupiają się głównie na ostatecznej decyzji i jej uzasadnieniu.

  • Po wszystkich prezentacjach następuje dyskusja o podjętych decyzjach – możliwość wyrażenia zdania przez uczniów na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji - co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą, ciekawą, do czego mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Korzystając z podanego w e‑materiale przykładu porwania supertankowca Sirius Star” przedstaw przyczyny występowania piractwa i sposoby działania piratów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczących problemów politycznych współczesnego świata (np. terroryzm – dział XX. 4) oraz problemów społecznych współczesnego świata (np. globalne zjawiska przestępcze – dział XXI. 5).

  • Film edukacyjny może służyć do samodzielnej pracy ucznia, do pogłębiania jego wiedzy.