Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zasady działania, zalety i wady różnych ogniw prądu stałego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony IV.Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwrócona klasa |
Metody nauczania: | debata |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | symulacja |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak działają ogniwa: galwaniczne, paliwowe i słoneczne?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel objaśnił zasady debaty, podzielił uczniów na 4 grupy (galwaniczna, paliwowa, słoneczna i sędziowska) i poprosił o zapoznanie się w domu z symulacją, tekstem e‑materiału oraz o rozwiązanie zadań. Zachęcił także uczniów do własnych poszukiwań, w innych dostępnych źródłach, dodatkowych informacji o wadach i zaletach „swojego” źródła energii. Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”; sprawdzenie, czy wystąpiły problemy z rozwiązaniem zadań. W razie stwierdzenia ich wystąpienia, rozwiązanie wzorcowe przedstawia wskazany członek grupy sędziowskiej. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie prowadzą debatę trzech grup, na wzór debaty oksfordzkiej, na temat: „Które z trzech rodzajów ogniw prądu stałego jest najbardziej przydatne ludzkości?”, próbując przekonać grupę sędziowską do swoich racji.
Werdykt (która grupa zwyciężyła) ustalany jest po zakończeniu wystąpień w trybie głosowania jawnego członków grupy sędziowskiej i nauczyciela. Nauczyciel pełni rolę arbitra i doradcy grupy sędziowskiej, obserwuje pracę uczniów, w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi dotyczących spraw merytorycznych i sposobu prowadzenia debaty. Dba także o odpowiednio wysoki poziom debaty. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje lekcję, zwracając uwagę na kreatywność poszczególnych grup i współpracę ich członków. | |
Praca domowa: | |
Nie ma pracy domowej. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja może zostać wykorzystana także podczas omawiania tematów związanych ze złączem p‑n półprzewodników oraz na lekcjach chemii. |