SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann 

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Uwarunkowania rozwoju transportu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

  1. przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia różne rodzaje transportu,

  • omawia najważniejsze warunki, jakie musza być spełnione, aby w danym miejscu określony środek transportu działał wydajnie,

  • analizuje uwarunkowania przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju transportu.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Współczesne uwarunkowania rozwoju transportu w regionie, M. Michałowska (red.), „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2013, nr 143.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów o rodzaje transportu (podkreślając, że istnieją nie tylko środki transportu osób, ale także towarów i przesył towarów). Nauczyciel omawia z uczniami również pojęcie transportu inter- i multimodalnego, bimodalnego oraz kombinowanego.

  • Uczniowie wyobrażają sobie sytuację, w której są członkami społeczności lokalnej, przedstawicielami władz lokalnych i państwowych, przedsiębiorcami i aktywistami środowiskowymi. Dla każdej z ról starają się wymyślić argument za i przeciw rozwojowi danego środka transportu. Na tej podstawie próbują wskazać czynniki wpływające na możliwości rozwijania danego rodzaju transportu. Uczniowie wykonują notatki.

  • Uczniowie (w parach lub grupach, w zależności od wielkości i poziomu klasy) wypełniają mapę myśli, wykorzystują do tego swoje wcześniejsze notatki. Najpierw wskazują rodzaje transportu (wodny, lądowy, powietrzny i przesyłowy oraz inter- i multimodalny, bimodalny oraz kombinowany). Obok rodzajów transportu wskazują najważniejsze elementy niezbędne dla rozwoju danego rodzaju transportu (np. płaski teren, żeglowność rzek itd.). Następnie opisują poszczególne rodzaje uwarunkowań (środowiskowe, eksploatacyjne, ekonomiczne, społeczne, historyczne).

  • We wspólnej dyskusji nauczyciel sprawdza rozumienie zagadnienia przez uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i w trakcie wykonują notatki. Nauczyciel sprawdza, jakie nowe informacje pojawiły się w filmie, czego uczniowie nie uwzględnili wcześniej w mapie myśli (istotne, żeby nauczyciel nie uzupełniał mapy myśli – uczniowie muszą dojść do tego sami). Uczniowie na podstawie filmu uzupełniają mapy myśli.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat zmian uwarunkowań rozwoju transportu w czasie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji „Wady i zalety środków transportu” lub „Wsiąść nie tylko do pociągu, czyli sieć transportu w Polsce”. Będzie również przydatny podczas omawiania rozmaitych czynników wpływających na rozwój tej gałęzi usług.