Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Z jakich barw składa się światło? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna, nauczanie wyprzedzające. |
Metody nauczania: | analiza wyników domowego doświadczenia uczniowskiego |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer, projektor |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał; e‑materiały: Czym są widma emisyjne? oraz W jaki sposób możemy zinterpretować linie widmowe? |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na wcześniejszej lekcji, nauczyciel przypomniał pokrótce podstawowe informacje na temat widm atomowych oraz sposobu ich obserwacji za pomocą siatki dyfrakcyjnej. Zlecił uczniom wykonanie w grupach pracy domowej: Dla potrzeb eksperymentu nauczyciel wyposażył każdą grupę w siatkę dyfrakcyjną o znanej liczbie rys/mm oraz źródło światła, z zaznaczeniem, że grupa może zbadać własne źródło. Zależnie od możliwości pracowni, nauczyciel wyposażył grupy także w soczewki z elementami mocującymi i stabilizującymi, (regulowane) szczeliny i inne akcesoria, by umożliwić uczniom zbudowanie układu optycznego złożonego z siatki, soczewek i ekranu i określenie, za jego pomocą, kąta ugięcia światła i długości fal promieniowania wybranej linii widmowej. Multimedium stanowi rozbudowany tutorial, a podstawie którego uczniowie próbują zbudować własny spektroskop. | |
Faza realizacyjna: | |
Grupy kolejno prezentują swoje wyniki oraz ich opracowanie. Nauczyciel dokonuje krótkiego podsumowania oraz oceny (niekoniecznie w postaci oceny szkolnej) po każdej prezentacji. Uczniowie w tej fazie słuchają prezentacji i notują ewentualne spostrzeżenia czy pytania, jakie im się nasuwają. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w formie dyskusji (wypowiedzi spostrzeżeń, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi) porównują rozwiązania przyjęte przez poszczególne grupy oraz dokonują podsumowania prezentacji i ich wyników. Nauczyciel uzupełnia, w razie potrzeby, wyjaśnienia udzielane przez uczniów. | |
Praca domowa: | |
Brak pracy domowej – w tym scenariuszu lekcji bardzo duży nacisk położony jest na samodzielną, domową pracę uczniów przy realizacji doświadczenia przed lekcją. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium wraz z poleceniami można wykorzystać również przy nauczaniu metodą blended‑learning, gdzie opisanie przebiegu i wyniku eksperymentu zleca się uczniom jako pracę w trakcie lekcji. |