Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Spalanie metali i niemetali w tlenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
4) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla , , , , , , ), wody (dla , , , ), kwasów nieutleniających (dla , , , , , , , , ), przewiduje i opisuje słownie przebieg reakcji rozcieńczonych i stężonych roztworów kwasów: azotowego(V) i siarkowego(VI) z , , , .
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , ), chloru, siarki z metalami (, , , , , ).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla , , , , , , ), wody (dla , , , ), kwasów nieutleniających (dla , , , , , , , , ), rozcieńczonego i stężonego roztworu kwasu azotowego(V) oraz stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) (dla , , , );
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym różni się reakcja spalania od reakcji utleniania;
określa wzory produktów i pisze odpowiednie równania reakcji spalania pierwiastków w tlenie;
projektuje doświadczenie, które pozwala na obserwację procesu spalania pierwiastków w tlenie;
opisuje wybraną metodę otrzymywania tlenu w laboratoriom.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
wirtualne laboratorium;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie: Jaka jest różnica między spalaniem a utlenianiem? Przykłady.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytania: w jaki sposób przebiega spalanie innych niż węgiel wolnych pierwiastków? Czy można spalić też żelazo?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny (pokaz uczniowski) – „Spalanie magnezu i siarki w tlenie”. Nauczyciel wybiera uczniów do roli asystenta, przeprowadzających pokaz uczniowski wg instrukcji zawartej w materiałach pomocniczych. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło, sprzęt i odczynniki chemiczne znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym, wykonują polecenie do medium bazowego. Po wyznaczonym czasie, na forum klasy chętne osoby prezentują efekty pracy. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność odpowiedzi.
Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji otrzymywania tlenków. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują przykłady równań reakcji.
Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: Jakie znacie tlenki, które tworzą związki binarne?. W przypadku trudności z udzieleniem odpowiedzi uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polega proces spalania?
Co jest produktem spalania żelaza, sodu, wapnia?
Jakie znasz tlenki, które tworzą związki binarne?
Doświadczenie chemiczne „Spalanie magnezu i siarki w tlenie”.
Sprzęt laboratoryjny: kolby stożkowe, korki, łyżki do spalań, palnik, zapałki/zapalniczka.
Odczynniki chemiczne: magnez – wióry, siarka, tlen*/butla z tlenem.
Tlen najlepiej otrzymać przed zajęciami jedną z metod laboratoryjnych.
Instrukcja wykonania:
Wióry magnezowe umieść na łyżeczce do spalań i zapal w płomieniu palnika, a następnie przenieś łyżeczkę do kolby z tlenem, obserwuj zmiany.
Pył siarkowy umieść na łyżeczce do spalań i zapal w płomieniu palnika, a następnie przenieś łyżeczkę do kolby z tlenem, obserwuj zmiany.
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia: