Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Stereotypy językowe na przykładzie języka polskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
6) odróżnia zamierzoną innowację językową od błędu językowego; określa funkcje innowacji językowej w tekście;
7) stosuje zasady etyki wypowiedzi; wartościuje wypowiedzi językowe, stosując kryteria, np. prawda – fałsz, poprawność – niepoprawność;
8) rozróżnia pojęcia manipulacji, dezinformacji, postprawdy, stereotypu, bańki informacyjnej, wiralności; rozpoznaje te zjawiska w tekstach i je charakteryzuje;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • omawia przykłady stereotypów;

  • wymienia cechy stereotypów na podstawie przeprowadzonej dyskusji,

  • podaje argumenty na pozytywne i negatywne działanie stereotypów.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie zapoznają się z umieszczonymi w e‑materiałach informacjami o stereotypach językowych na przykładzie języka polskiego. Sporządzają mapę myśli dotyczącą stereotypów językowych na przykładzie języka polskiego.

  2. Przedstawienie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla konturową mapę Polski i Europy. Uczniowie uzupełniają ją przykładami stereotypów dotyczących narodów, regionów, miast. Każdy stereotyp powinien zostać omówiony.

  2. Kolejnym etapem lekcji jest dyskusja: Czy wszystkie te określenia są prawdziwe? Podsumowaniem dyskusji powinny być wnioski dotyczące cech stereotypu:
    - uproszczony, schematyczny, skrótowy obraz osób, grup społecznych, narodowości.

  3. Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem e‑materiału oraz filmem z wykładem prof. Markowskiego.
    Do map konturowych dodają informacje:
    - dlaczego stereotypy funkcjonują w języku;
    - jak powstają stereotypy;
    - jakie funkcje pełnią;
    - na czym polega wartościowanie rzeczywistości w stereotypach.

  4. Nauczyciel prezentuje uczniom film pt. Stereotypy w języku dostępny w e‑materiale. Prosi, aby uczniowie w trakcie oglądania filmu zwrócili uwagę m.in. na kwestię stereotypowego wartościowania rzeczywistości.
    Po obejrzeniu filmu uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2 z tej sekcji.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Zbierają argumenty na pozytywne i negatywne działanie stereotypów.
    Przykłady:
    - podają schematyczny obraz osób, grup, stosunków społecznych;
    - powstają na podstawie niepełnej i często fałszywej wiedzy o świecie;
    - utrwalone jednak przez tradycję;
    - trudne do zmiany;
    - nie muszą być słuszne;
    - nie muszą być uzasadnione;
    - wpływają na procesy decyzyjne człowieka;
    - opisują rzeczywistość w sposób: skrótowy i uproszczony;
    - dają poczucie przynależności;
    - dają gotowe wzorce myślenia;
    - dają gotowe wzory zachowania;
    - porządkują myślenie o świecie;
    - oszczędzają wysiłku poznawczego;
    - dają poczucie przynależności i bezpieczeństwa;
    - pomagają przewidzieć zachowania innych;
    - służą zaspokojeniu ludzkiej potrzeby bezpieczeństwa;
    - ułatwiaj uzyskanie tożsamości jednostkowej;
    - sprzyjają kształtowaniu tożsamości grupowej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.

Materiały pomocnicze:

  • https://www.sjikp.us.edu.pl/wp‑content/uploads/2017/05/romualda_pietkowa.pdf

  • Markowski A., Pawelec R., Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych, Warszawa 2001.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.