Numer e‑materiału: 3.4.6.2

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Wasser macht dich gesund/Woda zdrowia ci doda

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat odżywiania ze szczególnym uwzględnieniem kwestii picia i nawadniania organizmu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje informacje o dziennym zapotrzebowaniu na wodę młodych ludzi;

  • przedstawia negatywne skutki niedoboru wody w organizmie;

  • uzasadnia, dlaczego picie wody jest ważne.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji).
    strategie kognitywne:

  • ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą),

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
    strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy ilustracja, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w plenum,

  • praca grupowa.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: ilustracja interaktywna,

  • zdjęcia odpowiadające treści ilustracji interaktywnej z zapisanymi informacjami na odwrocie,

  • zestaw zadań interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przeprowadza krótki quiz z kilkoma pytaniami typu: Wieviel Liter Wasser gibt es durschnittlich in unserem Körper? Antwort: 20? 80? 43? oraz podobnymi, ułożonymi przez nauczyciela na podstawie tekstu.

  • Po rozwiązaniu quizu uczniowie podzieleni na grupy wypisują na kartkach z pamięci słownictwo związane z rzeczownikiem Wasser: Wasser + czasownik (np. Wasser trinken), rzeczownik złożony z Wasser (np. Wasserflasche), przymiotnik + Wasser (kühles Wasser). Wygrywa grupa uczniów, która zebrała najwięcej wyrazów.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytnie tekstu wprowadzającego i inicjuje krótką dyskusję. Nauczyciel pyta: Warum macht Wasser gesund? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami.

  • Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu przez uczniów, zadając pytania z Übung 3 w części Przeczytaj. Wybrani uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje ilustracje do legendy ilustracji interaktywnej, np. obrazek lub fotografię przedstawiającą osobę uprawiającą sport lub osobę chorą. Po jednej stronie znajduje się obraz, po drugiej stronie treść odpowiadająca treści ilustracji. Nauczyciel pyta: Wie verbindet ihr diese Bilder mit Wassertrinken? Pracując w czwórkach lub grupach sześcioosobowych, uczniowie losują po kolei jedną kartę ze stosu leżącego na środku stolika ilustracjami do góry, patrzą na ilustrację i mówią głośno, jaką treść przekazuje. Pozostali uczniowie uzupełniają treść wypowiedzi, a następnie po odwróceniu karty kontrolują jej poprawność.

  • Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną – czytają i słuchają informacji, a następnie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia jej treści, wykonując Übung 1‑3 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią ilustracji, uzupełniają tekst, dopasowują informacje do obrazków.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli pisemnie na karteczkach na pytanie w Übung 4 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie umieszczają karteczki z odpowiedziami na tablicy, a następnie wybrany uczeń czyta trzy odpowiedzi. Pozostali uczniowie udzielają informacji zwrotnej na temat poprawności odpowiedzi.

c) Faza podsumowująca

  • W ramach podsumowania nauczyciel przeprowadza z uczniami zabawę: “Was mache ich richtig, was mache ich falsch?” Każdy z uczniów przygotowuje trzy wypowiedzi na temat swoich nawyków związanych z nawadnianiem organizmu. Jedna z nich ma dotyczyć niewłaściwego postępowania. Uczniowie przedstawiają po kolei jedną z przygotowanych informacji. Pozostali uczniowie słuchają i reagują, mówiąc Richtig! lub Falsch, ewentualnie Falsch, du solltest

Praca domowa

Uczeń wykonuje Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się - formułuje wpis na bloga na temat picia wody lub udziela pisemnie wskazówek, jak można zapobiec niedoborowi wody w organizmie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej

  • Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Uczniowie patrząc na hasła legendy, próbują samodzielnie sformułować własne hipotezy dotyczące treści.

  • W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie mogą na podstawie ilustracji przygotować w grupach wypowiedzi rozwijające dany problem/dane zagadnienie lub zestaw wyrazów potrzebnych do sformułowania wypowiedzi na temat zalet picia wody.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie mogą wcielić się w rolę ekspertów i na podstawie informacji w ilustracji przygotować wywiad z ekspertem do spraw żywienia na temat korzyści płynących z picia odpowiedniej ilości wody, znaczenia wody dla organizmu człowieka.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec