Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.6.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wasser macht dich gesund/Woda zdrowia ci doda
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat odżywiania ze szczególnym uwzględnieniem kwestii picia i nawadniania organizmu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje informacje o dziennym zapotrzebowaniu na wodę młodych ludzi;
przedstawia negatywne skutki niedoboru wody w organizmie;
uzasadnia, dlaczego picie wody jest ważne.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji).
strategie kognitywne:ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą),
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy ilustracja, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w plenum,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: ilustracja interaktywna,
zdjęcia odpowiadające treści ilustracji interaktywnej z zapisanymi informacjami na odwrocie,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel przeprowadza krótki quiz z kilkoma pytaniami typu: Wieviel Liter Wasser gibt es durschnittlich in unserem Körper? Antwort: 20? 80? 43? oraz podobnymi, ułożonymi przez nauczyciela na podstawie tekstu.
Po rozwiązaniu quizu uczniowie podzieleni na grupy wypisują na kartkach z pamięci słownictwo związane z rzeczownikiem Wasser: Wasser + czasownik (np. Wasser trinken), rzeczownik złożony z Wasser (np. Wasserflasche), przymiotnik + Wasser (kühles Wasser). Wygrywa grupa uczniów, która zebrała najwięcej wyrazów.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytnie tekstu wprowadzającego i inicjuje krótką dyskusję. Nauczyciel pyta: Warum macht Wasser gesund? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami.
Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu przez uczniów, zadając pytania z Übung 3 w części Przeczytaj. Wybrani uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje ilustracje do legendy ilustracji interaktywnej, np. obrazek lub fotografię przedstawiającą osobę uprawiającą sport lub osobę chorą. Po jednej stronie znajduje się obraz, po drugiej stronie treść odpowiadająca treści ilustracji. Nauczyciel pyta: Wie verbindet ihr diese Bilder mit Wassertrinken? Pracując w czwórkach lub grupach sześcioosobowych, uczniowie losują po kolei jedną kartę ze stosu leżącego na środku stolika ilustracjami do góry, patrzą na ilustrację i mówią głośno, jaką treść przekazuje. Pozostali uczniowie uzupełniają treść wypowiedzi, a następnie po odwróceniu karty kontrolują jej poprawność.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną – czytają i słuchają informacji, a następnie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia jej treści, wykonując Übung 1‑3 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią ilustracji, uzupełniają tekst, dopasowują informacje do obrazków.
Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli pisemnie na karteczkach na pytanie w Übung 4 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie umieszczają karteczki z odpowiedziami na tablicy, a następnie wybrany uczeń czyta trzy odpowiedzi. Pozostali uczniowie udzielają informacji zwrotnej na temat poprawności odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania nauczyciel przeprowadza z uczniami zabawę: “Was mache ich richtig, was mache ich falsch?” Każdy z uczniów przygotowuje trzy wypowiedzi na temat swoich nawyków związanych z nawadnianiem organizmu. Jedna z nich ma dotyczyć niewłaściwego postępowania. Uczniowie przedstawiają po kolei jedną z przygotowanych informacji. Pozostali uczniowie słuchają i reagują, mówiąc Richtig! lub Falsch, ewentualnie Falsch, du solltest …
Praca domowa
Uczeń wykonuje Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się - formułuje wpis na bloga na temat picia wody lub udziela pisemnie wskazówek, jak można zapobiec niedoborowi wody w organizmie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Uczniowie patrząc na hasła legendy, próbują samodzielnie sformułować własne hipotezy dotyczące treści.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie mogą na podstawie ilustracji przygotować w grupach wypowiedzi rozwijające dany problem/dane zagadnienie lub zestaw wyrazów potrzebnych do sformułowania wypowiedzi na temat zalet picia wody.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie mogą wcielić się w rolę ekspertów i na podstawie informacji w ilustracji przygotować wywiad z ekspertem do spraw żywienia na temat korzyści płynących z picia odpowiedniej ilości wody, znaczenia wody dla organizmu człowieka.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0