Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.6.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Emotionales Essen/Emocjonalne jedzenie
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, zakres podstawowy; poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się na temat odżywiania ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń odżywiania.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są zaburzenia odżywiania;
opisuje typy zaburzeń odżywiania;
analizuje, co ma wpływ na zwiększanie się liczby osób dotkniętych zaburzeniami odżywiania.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji).
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – na podstawie niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego domyślamy się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu przez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody, techniki i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
multimedium (prezentacja multimedialna);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Następnie prosi ich o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat odżywiania oraz jego zaburzeń (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść z wykorzystaniem wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich w tym zadaniu, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Następnie uczniowie w parach wybierają wypowiedź, która najlepiej podsumowuje treść tekstu, rozwiązują zadanie prawda/fałsz, pracują ze słownictwem (Übung 1–3 z sekcji Przeczytaj).
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium (prezentacja multimedialna). Oglądają prezentację bez dźwięku i opowiadają, co widzą. Nauczyciel zapisuje poszczególne hasła na tablicy, tworząc w ten sposób zestaw wyrazów potrzebnych do pracy z multimedium oraz asocjogram do tematu.
Następnie uczniowie oglądają prezentację multimedialną z dźwiękiem. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy i przydziela każdej grupie odrębne zagadnienie z prezentacji multimedialnej, np. Ursachen von Essstörungen, Typen von Essstörungen, Betroffene Personen. Zadaniem każdej grupy jest zwrócenie szczególnej uwagi na fragmenty prezentacji dotyczące przydzielonego danej grupie tematu. Uczniowie każdej grupy powinni podczas oglądania prezentacji zanotować najważniejsze hasła, które pozwolą im na zaprezentowanie danego zagadnienia pozostałym uczniom. Po obejrzeniu prezentacji każda z grup omawia na forum klasy to zagadnienie, które zostało jej przydzielone.
Następnie uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści prezentacji, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Prezentacja multimedialna.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania nauczyciel nawiązuje do przygotowanego na początku lekcji asocjogramu i prosi uczniów o tworzenie zdań z zapisanymi w formie asocjogramu wyrazami. Uczniowie kolejno prezentują zdania.
Uczniowie zastanawiają się nad przyczynami powstawania zaburzeń oraz nad tym, czy propagowane w mediach wzorce stanowią jedną z tych przyczyn. Nauczyciel może wykorzystać do tego Aufgabe 7 w części Sprawdź się.
Uczniowie potrafią sformułować krótki tekst oraz wyjaśnić, czym są zaburzenia odżywiania i jakie typy zaburzeń odżywiania można wyróżnić.
Uczniowie umieją scharakteryzować krótko poszczególne zaburzenia i wymienić typowe niepokojące zachowania osób nimi dotkniętych.
Praca domowa
Uczeń odpowiada pisemnie na pytania z Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Nauczyciel może rozdać uczniom zdjęcia z prezentacji lub przedstawić krótki film bez dźwięku z jednego ze slajdów. Zadaniem uczniów jest przygotowanie opisu zdjęć lub tekstu do prezentowanego filmu.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Na podstawie prezentacji uczniowie przygotowują np. wywiad z osobą dotkniętą zaburzeniami odżywiania lub przedstawiają treść prezentacji multimedialnej w formie plakatu (praca w grupach).
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie przygotowują ulotkę informacyjną na temat zaburzeń odżywiania. Prezentacja może posłużyć jako podstawa do poruszenia innych tematów, np. Co to jest zdrowe odżywianie?, Czy szata zdobi człowieka?, Problemy młodzieży.