Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.12.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wir sind im Zoo / Jesteśmy w zoo
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o zwierzętach mieszkających w zoo
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel przygotowuje przed lekcją małe zoo. Na końcu sali ustawia plastikowe figurki zwierząt, które będą pojawiać się w tej lekcji. | plenum | 10 min | plastikowe figurki zwierząt |
Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel pyta, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji. | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają nazwy zwierząt znajdujących się w ich klasowym zoo. Pyta również, co należy kupić, aby wejść do zoo. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się w parach, co mogą mówić bohaterowie. | praca w parach | ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami | |
Uczniowie słuchają dialogu, starając się zrozumieć jego sens (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog, a następnie pyta uczniów, co kupuje pani Kluge i jak brzmi nazwa tej rzeczy w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | 20 min | |
Uczniowie słuchają dialogu po raz trzeci. Ich zadaniem jest wysłuchanie, jak Ben zapytał o cenę biletu. Osoby, które to usłyszą, podnoszą rękę. | |||
Uczniowie powtarzają za Benem: Was kostet die Eintrittskarte? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Uczniowie otrzymują zapisane na podłużnych paskach zdanie z luką oraz zapisane na mniejszych kartkach odpowiednie liczebniki, np.: 5, 10, 100. Zadaniem uczniów jest dopasowanie brakującego liczebnika zgodnie z tym, co usłyszeli w nagraniu odtworzonym przez nauczyciela (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | zapisane na pasku zdanie z luką oraz karteczki z liczebnikami do wyboru, np.: 5, 10, 100 | |
Nauczyciel odtwarza animację, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Animacja). | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie słuchają nagrania dołączonego do polecenia 1 (e‑materiał: Animacja). Nauczyciel prosi o wskazanie zdjęć zwierząt, których nazwy uczniowie usłyszeli w nagraniu. | praca w grupach | tablica interaktywna | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil. Odczytuje wyrazy na głos, uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza animację, prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na to, które zwierzęta nie wystąpiły w animacji. Uczniowie wskazują nazwy zwierząt, których dzieci nie widziały w zoo (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). | karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil, tablica interaktywna | ||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 3 (e‑materiał: Animacja). Prosi uczniów o przyporządkowanie wyrazów do odpowiednich grup. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel przymocowuje do tablicy zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: … ist schnell, … kommt aus China, … ist groß (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). Pyta uczniów, czy pamiętają z animacji, który opis pasuje do którego zwierzęcia. | plenum | zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: … ist schnell, … kommt aus China, … ist groß | |
Nauczyciel rozdaje uczniom zdania do uzupełnienia (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Uczniowie wpisują swoje propozycje w luki, odczytują je na forum. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy. | praca indywidualna | kartka z zapisanymi zdaniami do uzupełnienia | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel rozmieszcza w przeciwległych rogach sali kartki z napisami Ja i Nein. Uczniowie stają na środku sali i patrzą na ilustracje, które pokazuje nauczyciel. Nauczyciel prezentując obrazek, na którym widoczny jest np. lew, mówi: Das ist der Löwe. Jeśli wypowiedziany komunikat jest zgodny z ilustracją, uczniowie ustawiają się przy kartce z wyrazem Ja. Następnie nauczyciel mówi np. Das ist das Zebra i pokazuje obrazek lwa. Uczniowie przechodzą na tę stronę sali, gdzie znajduje się kartka z wyrazem Nein. Nauczyciel pokazuje ilustrację kolejnego zwierzęcia. | plenum | 15 min | kartki z wyrazami Ja i Nein, ilustracje zwierząt, które pojawiły się w animacji |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające zwierzęta: zebrę, żyrafę, nosorożca, słonia i małpę. Prosi ochotników, aby powiedzieli na głos nazwy tych zwierząt w języku niemieckim. Następnie uczniowie podpisują zwierzęta na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca w parach | karta pracy | |
Nauczyciel rozdaje każdej parze ilustracje lwa, pandy i lamparta oraz opisy tych zwierząt. Uczniowie dopasowują podpisy do obrazków. Następnie prezentują efekty swojej pracy, wypowiadając całe zdania: Der Löwe ist groß, Der Panda kommt aus China, Der Leopard ist sehr schnell (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | ilustracje lwa, pandy, lamparta oraz opisy tych zwierząt | ||
Nauczyciel odtwarza krótki dialog i pyta uczniów o cenę biletu do zoo: „Ile kosztuje bilet do zoo?” (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | plenum | ||
Nauczyciel odgrywa rolę kasjera. Chętni uczniowie podchodzą do niego i pytają go o cenę biletu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | plenum | ||
Na zakończenie lekcji nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje im albumy przyrodnicze i prosi o znalezienie np. lwa, lamparta lub pandy. Uczniowie naradzają się, jak mogą opisać dane zwierzę, wykorzystując wyrazy i zwroty poznane na lekcji. Następnie prezentują swoje wypowiedzi na forum. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). | praca w grupach | albumy przyrodnicze | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przygotowuje przed lekcją małe zoo. Na końcu sali ustawia plastikowe figurki zwierząt, które będą pojawiać się w tej lekcji.
plenum
10 min
plastikowe figurki zwierząt
Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel pyta, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji.
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają nazwy zwierząt znajdujących się w ich klasowym zoo. Pyta również, co należy kupić, aby wejść do zoo. Uczniowie odpowiadają w języku polskim.
Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się w parach, co mogą mówić bohaterowie.
praca w parach
ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami
Uczniowie słuchają dialogu, starając się zrozumieć jego sens (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.
Faza realizacyjna
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog, a następnie pyta uczniów, co kupuje pani Kluge i jak brzmi nazwa tej rzeczy w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
20 min
Uczniowie słuchają dialogu po raz trzeci. Ich zadaniem jest wysłuchanie, jak Ben zapytał o cenę biletu. Osoby, które to usłyszą, podnoszą rękę.
Uczniowie powtarzają za Benem: Was kostet die Eintrittskarte? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Uczniowie otrzymują zapisane na podłużnych paskach zdanie z luką oraz zapisane na mniejszych kartkach odpowiednie liczebniki, np.: 5, 10, 100. Zadaniem uczniów jest dopasowanie brakującego liczebnika zgodnie z tym, co usłyszeli w nagraniu odtworzonym przez nauczyciela (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
zapisane na pasku zdanie z luką oraz karteczki z liczebnikami do wyboru, np.: 5, 10, 100
Nauczyciel odtwarza animację, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Animacja).
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie słuchają nagrania dołączonego do polecenia 1 (e‑materiał: Animacja). Nauczyciel prosi o wskazanie zdjęć zwierząt, których nazwy uczniowie usłyszeli w nagraniu.
praca w grupach
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil. Odczytuje wyrazy na głos, uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza animację, prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na to, które zwierzęta nie wystąpiły w animacji. Uczniowie wskazują nazwy zwierząt, których dzieci nie widziały w zoo (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).
karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil, tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 3 (e‑materiał: Animacja). Prosi uczniów o przyporządkowanie wyrazów do odpowiednich grup.
tablica interaktywna
Nauczyciel przymocowuje do tablicy zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: … ist schnell, … kommt aus China, … ist groß (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). Pyta uczniów, czy pamiętają z animacji, który opis pasuje do którego zwierzęcia.
plenum
zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: … ist schnell, … kommt aus China, … ist groß
Nauczyciel rozdaje uczniom zdania do uzupełnienia (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Uczniowie wpisują swoje propozycje w luki, odczytują je na forum. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.
praca indywidualna
kartka z zapisanymi zdaniami do uzupełnienia
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozmieszcza w przeciwległych rogach sali kartki z napisami Ja i Nein. Uczniowie stają na środku sali i patrzą na ilustracje, które pokazuje nauczyciel. Nauczyciel prezentując obrazek, na którym widoczny jest np. lew, mówi: Das ist der Löwe. Jeśli wypowiedziany komunikat jest zgodny z ilustracją, uczniowie ustawiają się przy kartce z wyrazem Ja. Następnie nauczyciel mówi np. Das ist das Zebra i pokazuje obrazek lwa. Uczniowie przechodzą na tę stronę sali, gdzie znajduje się kartka z wyrazem Nein. Nauczyciel pokazuje ilustrację kolejnego zwierzęcia.
plenum
15 min
kartki z wyrazami Ja i Nein, ilustracje zwierząt, które pojawiły się w animacji
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające zwierzęta: zebrę, żyrafę, nosorożca, słonia i małpę. Prosi ochotników, aby powiedzieli na głos nazwy tych zwierząt w języku niemieckim. Następnie uczniowie podpisują zwierzęta na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca w parach
karta pracy
Nauczyciel rozdaje każdej parze ilustracje lwa, pandy i lamparta oraz opisy tych zwierząt. Uczniowie dopasowują podpisy do obrazków. Następnie prezentują efekty swojej pracy, wypowiadając całe zdania: Der Löwe ist groß, Der Panda kommt aus China, Der Leopard ist sehr schnell (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
ilustracje lwa, pandy, lamparta oraz opisy tych zwierząt
Nauczyciel odtwarza krótki dialog i pyta uczniów o cenę biletu do zoo: „Ile kosztuje bilet do zoo?” (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
plenum
Nauczyciel odgrywa rolę kasjera. Chętni uczniowie podchodzą do niego i pytają go o cenę biletu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
plenum
Na zakończenie lekcji nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje im albumy przyrodnicze i prosi o znalezienie np. lwa, lamparta lub pandy. Uczniowie naradzają się, jak mogą opisać dane zwierzę, wykorzystując wyrazy i zwroty poznane na lekcji. Następnie prezentują swoje wypowiedzi na forum. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).
praca w grupach
albumy przyrodnicze
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0