Numer e‑materiału: 1.2.12.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wir sind im Zoo / Jesteśmy w zoo
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o zwierzętach mieszkających w zoo

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • pyta, ile kosztuje bilet wstępu;

  • wymienia nazwy niektórych dzikich zwierząt;

  • opisuje wybrane zwierzęta.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

1. metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • programowana – z użyciem komputera;

  • praktyczna;

  • aktywizująca – gry dydaktyczne;

2. techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

2. formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami,

  • zapisane na pasku zdanie z luką oraz karteczki z liczebnikami do wyboru, np.: 5, 10, 100,

  • karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil,

  • zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: ist schnell, kommt aus China, ist groß,

  • kartki z wyrazami JaNein, ilustracje zwierząt, które pojawiły się w animacji,

  • karta pracy,

  • ilustracje lwa, pandy, lamparta oraz opisy tych zwierząt,

  • albumy przyrodnicze.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Można odtworzyć jedynie część animacji (bez zakończenia) i poprosić uczniów o dokończenie tej historii według ich pomysłów.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel przygotowuje przed lekcją małe zoo. Na końcu sali ustawia plastikowe figurki zwierząt, które będą pojawiać się w tej lekcji.

plenum

10 min

plastikowe figurki zwierząt

Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel pyta, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji.

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają nazwy zwierząt znajdujących się w ich klasowym zoo. Pyta również, co należy kupić, aby wejść do zoo. Uczniowie odpowiadają w języku polskim.

Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się w parach, co mogą mówić bohaterowie.

praca w parach

ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami

Uczniowie słuchają dialogu, starając się zrozumieć jego sens (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.

Faza realizacyjna

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog, a następnie pyta uczniów, co kupuje pani Kluge i jak brzmi nazwa tej rzeczy w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

20 min

Uczniowie słuchają dialogu po raz trzeci. Ich zadaniem jest wysłuchanie, jak Ben zapytał o cenę biletu. Osoby, które to usłyszą, podnoszą rękę.

Uczniowie powtarzają za Benem: Was kostet die Eintrittskarte? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują zapisane na podłużnych paskach zdanie z luką oraz zapisane na mniejszych kartkach odpowiednie liczebniki, np.: 5, 10, 100. Zadaniem uczniów jest dopasowanie brakującego liczebnika zgodnie z tym, co usłyszeli w nagraniu odtworzonym przez nauczyciela (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

zapisane na pasku zdanie z luką oraz karteczki z liczebnikami do wyboru, np.: 5, 10, 100

Nauczyciel odtwarza animację, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Animacja).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie słuchają nagrania dołączonego do polecenia 1 (e‑materiał: Animacja). Nauczyciel prosi o wskazanie zdjęć zwierząt, których nazwy uczniowie usłyszeli w nagraniu.

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil. Odczytuje wyrazy na głos, uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza animację, prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na to, które zwierzęta nie wystąpiły w animacji. Uczniowie wskazują nazwy zwierząt, których dzieci nie widziały w zoo (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil, tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 3 (e‑materiał: Animacja). Prosi uczniów o przyporządkowanie wyrazów do odpowiednich grup.

tablica interaktywna

Nauczyciel przymocowuje do tablicy zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: ist schnell, kommt aus China, ist groß (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). Pyta uczniów, czy pamiętają z animacji, który opis pasuje do którego zwierzęcia.

plenum

zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: ist schnell, kommt aus China, ist groß

Nauczyciel rozdaje uczniom zdania do uzupełnienia (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Uczniowie wpisują swoje propozycje w luki, odczytują je na forum. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.

praca indywidualna

kartka z zapisanymi zdaniami do uzupełnienia

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozmieszcza w przeciwległych rogach sali kartki z napisami JaNein. Uczniowie stają na środku sali i patrzą na ilustracje, które pokazuje nauczyciel. Nauczyciel prezentując obrazek, na którym widoczny jest np. lew, mówi: Das ist der Löwe. Jeśli wypowiedziany komunikat jest zgodny z ilustracją, uczniowie ustawiają się przy kartce z wyrazem Ja. Następnie nauczyciel mówi np. Das ist das Zebra i pokazuje obrazek lwa. Uczniowie przechodzą na tę stronę sali, gdzie znajduje się kartka z wyrazem Nein. Nauczyciel pokazuje ilustrację kolejnego zwierzęcia.

plenum

15 min

kartki z wyrazami JaNein, ilustracje zwierząt, które pojawiły się w animacji

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające zwierzęta: zebrę, żyrafę, nosorożca, słonia i małpę. Prosi ochotników, aby powiedzieli na głos nazwy tych zwierząt w języku niemieckim. Następnie uczniowie podpisują zwierzęta na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

karta pracy

Nauczyciel rozdaje każdej parze ilustracje lwa, pandy i lamparta oraz opisy tych zwierząt. Uczniowie dopasowują podpisy do obrazków. Następnie prezentują efekty swojej pracy, wypowiadając całe zdania: Der Löwe ist groß, Der Panda kommt aus China, Der Leopard ist sehr schnell (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

ilustracje lwa, pandy, lamparta oraz opisy tych zwierząt

Nauczyciel odtwarza krótki dialog i pyta uczniów o cenę biletu do zoo: „Ile kosztuje bilet do zoo?” (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Nauczyciel odgrywa rolę kasjera. Chętni uczniowie podchodzą do niego i pytają go o cenę biletu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

plenum

Na zakończenie lekcji nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje im albumy przyrodnicze i prosi o znalezienie np. lwa, lamparta lub pandy. Uczniowie naradzają się, jak mogą opisać dane zwierzę, wykorzystując wyrazy i zwroty poznane na lekcji. Następnie prezentują swoje wypowiedzi na forum. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

praca w grupach

albumy przyrodnicze

Faza wprowadzająca

Nauczyciel przygotowuje przed lekcją małe zoo. Na końcu sali ustawia plastikowe figurki zwierząt, które będą pojawiać się w tej lekcji.

plenum

10 min

plastikowe figurki zwierząt

Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel pyta, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji.

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają nazwy zwierząt znajdujących się w ich klasowym zoo. Pyta również, co należy kupić, aby wejść do zoo. Uczniowie odpowiadają w języku polskim.

Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się w parach, co mogą mówić bohaterowie.

praca w parach

ilustracje komiksu z zasłoniętymi dymkami

Uczniowie słuchają dialogu, starając się zrozumieć jego sens (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.

Faza realizacyjna

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog, a następnie pyta uczniów, co kupuje pani Kluge i jak brzmi nazwa tej rzeczy w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

20 min

Uczniowie słuchają dialogu po raz trzeci. Ich zadaniem jest wysłuchanie, jak Ben zapytał o cenę biletu. Osoby, które to usłyszą, podnoszą rękę.

Uczniowie powtarzają za Benem: Was kostet die Eintrittskarte? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują zapisane na podłużnych paskach zdanie z luką oraz zapisane na mniejszych kartkach odpowiednie liczebniki, np.: 5, 10, 100. Zadaniem uczniów jest dopasowanie brakującego liczebnika zgodnie z tym, co usłyszeli w nagraniu odtworzonym przez nauczyciela (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

zapisane na pasku zdanie z luką oraz karteczki z liczebnikami do wyboru, np.: 5, 10, 100

Nauczyciel odtwarza animację, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Animacja).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie słuchają nagrania dołączonego do polecenia 1 (e‑materiał: Animacja). Nauczyciel prosi o wskazanie zdjęć zwierząt, których nazwy uczniowie usłyszeli w nagraniu.

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil. Odczytuje wyrazy na głos, uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza animację, prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na to, które zwierzęta nie wystąpiły w animacji. Uczniowie wskazują nazwy zwierząt, których dzieci nie widziały w zoo (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

karteczki z nazwami zwierząt w języku niemieckim: der Papagei, der Panda, das Zebra, das Nashorn, der Löwe, das Krokodil, tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 3 (e‑materiał: Animacja). Prosi uczniów o przyporządkowanie wyrazów do odpowiednich grup.

tablica interaktywna

Nauczyciel przymocowuje do tablicy zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: ist schnell, kommt aus China, ist groß (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). Pyta uczniów, czy pamiętają z animacji, który opis pasuje do którego zwierzęcia.

plenum

zdjęcia pandy, lwa i lamparta oraz napisy: ist schnell, kommt aus China, ist groß

Nauczyciel rozdaje uczniom zdania do uzupełnienia (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Uczniowie wpisują swoje propozycje w luki, odczytują je na forum. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.

praca indywidualna

kartka z zapisanymi zdaniami do uzupełnienia

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozmieszcza w przeciwległych rogach sali kartki z napisami JaNein. Uczniowie stają na środku sali i patrzą na ilustracje, które pokazuje nauczyciel. Nauczyciel prezentując obrazek, na którym widoczny jest np. lew, mówi: Das ist der Löwe. Jeśli wypowiedziany komunikat jest zgodny z ilustracją, uczniowie ustawiają się przy kartce z wyrazem Ja. Następnie nauczyciel mówi np. Das ist das Zebra i pokazuje obrazek lwa. Uczniowie przechodzą na tę stronę sali, gdzie znajduje się kartka z wyrazem Nein. Nauczyciel pokazuje ilustrację kolejnego zwierzęcia.

plenum

15 min

kartki z wyrazami JaNein, ilustracje zwierząt, które pojawiły się w animacji

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające zwierzęta: zebrę, żyrafę, nosorożca, słonia i małpę. Prosi ochotników, aby powiedzieli na głos nazwy tych zwierząt w języku niemieckim. Następnie uczniowie podpisują zwierzęta na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

karta pracy

Nauczyciel rozdaje każdej parze ilustracje lwa, pandy i lamparta oraz opisy tych zwierząt. Uczniowie dopasowują podpisy do obrazków. Następnie prezentują efekty swojej pracy, wypowiadając całe zdania: Der Löwe ist groß, Der Panda kommt aus China, Der Leopard ist sehr schnell (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

ilustracje lwa, pandy, lamparta oraz opisy tych zwierząt

Nauczyciel odtwarza krótki dialog i pyta uczniów o cenę biletu do zoo: „Ile kosztuje bilet do zoo?” (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Nauczyciel odgrywa rolę kasjera. Chętni uczniowie podchodzą do niego i pytają go o cenę biletu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

plenum

Na zakończenie lekcji nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje im albumy przyrodnicze i prosi o znalezienie np. lwa, lamparta lub pandy. Uczniowie naradzają się, jak mogą opisać dane zwierzę, wykorzystując wyrazy i zwroty poznane na lekcji. Następnie prezentują swoje wypowiedzi na forum. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

praca w grupach

albumy przyrodnicze

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec