Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Metody naturalne sterowania płodnością

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Pogłębianie wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka. Uczeń:
1) wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka;
3) objaśnia funkcjonowanie organizmu człowieka na poszczególnych etapach ontogenezy.
Zakres rozszerzony
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Pogłębianie wiedzy z zakresu różnorodności biologicznej oraz zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń:
4) objaśnia funkcjonowanie organizmu człowieka na różnych poziomach złożoności i w poszczególnych etapach ontogenezy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zdefiniujesz pojęcie antykoncepcji i wymienisz jej dwa podstawowe rodzaje.

  • Określisz, kiedy występują dni płodne i niepłodne w cyklu miesiączkowym.

  • Przedstawisz metody rozpoznawania dni płodnych.

  • Opiszesz, jak zapobiegać nieplanowanemu poczęciu metodami naturalnymi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • linia czasu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Metody naturalne sterowania płodnością”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat przebiegu i kontroli hormonalnej cyklu jajnikowego i menstruacyjnego. Sześcioro ochotników pozyskuje samodzielnie dodatkowe informacje dotyczące tematu lekcji – nauczyciel wyjaśnia im, że na lekcji będą pełnili funkcję ekspertów.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów: „Czym jest antykoncepcja?”, „Jakie znacie rodzaje antykoncepcji?”, „Które z tych sposobów to naturalne metody sterowania płodnością?”, „Czy są one skuteczne?”.
    Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla grafikę zamieszczoną w sekcji „Przeczytaj”, przedstawiającą cykl rozrodczy kobiety, i wspólnie z uczniami analizuje ją, na podstawie treści przeczytanych w ramach przygotowania do lekcji.

  2. Linia czasu. Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup, tak by w każdej znalazł się jeden ekspert. Każda z grup ma za zadanie opisać za pomocą linii czasu procesy zachodzące podczas cyklu płciowego kobiety, uwzględniając wpływ hormonów i objawy wskazujące na wystąpienie owulacji oraz podział na dni płodne, potencjalnie płodne i niepłodne. Uczniowie nie mogą podczas pracy korzystać z e‑materiału. Następnie grupy prezentują swoje linie czasu.

  3. Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by wyjaśnili, co oznacza pozioma kreska na wykresie, oraz wskazali tzw. okno płodności. Następnie uczniowie określają, w którym dniu przedstawionego cyklu zaszła owulacja, i uzasadniają swoją odpowiedź (polecenie nr 1).
    Uczniowie pracują w parach. Następnie ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.

  4. Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 2: „Jakie zmiany zaszłyby w podanych parametrach, gdyby doszło do zapłodnienia?”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.

  5. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 6, w którym mają za zadanie wskazać wady i zalety naturalnych metod planowania rodziny, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  6. Następne ćwiczenie (nr 7: „Wiedząc, że podczas owulacji dochodzi do uwolnienia oocytu II rzędu, który jest zdolny do zapłodnienia tylko przez ok. 6–18 godz., wyjaśnij, dlaczego dni płodne trwają ok. 9 dni”), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie wykonują, pracując w parach. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.

  2. Dla chętnych: Uczennice mogą wykorzystać grafikę interaktywną jako punkt odniesienia do sporządzenia własnego wykresu na podstawie codziennych pomiarów temperatury podstawowej oraz zanotowanych objawów.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” na zajęciach dotyczących kobiecego cyklu płciowego.