Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zaawansowane prezentacje multimedialne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zastosujesz chronometraż w prezentacji.
Wstawisz do swojej prezentacji pliki dźwiękowe oraz klipy wideo.
Dodasz do swojej prezentacji animację obiektów.
Trzymając się zasad tworzenia skutecznej prezentacji, przygotujesz prezentację wykorzystującą zaawansowane opcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zaawansowane prezentacje multimedialne”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają najważniejsze zasady, jakimi należy się kierować, projektując prezentację.
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie dodają chronometraż do prezentacji, którą przygotowali na wcześniejszych zajęciach.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z infografiką. Wykonują załączone do niej polecenia.
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie uzupełniają notatkę na temat najważniejszych zasad projektowania prezentacji.
Wskazówki metodyczne:
Materiał można wykorzystać również na innych przedmiotach, prosząc uczniów o zapoznanie się z nim przed przygotowaniem zadanej prezentacji.