Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Teatr w wiekach średnich
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia historię rozwoju teatru średniowiecznego;
definiuje pojęcia: dramatyzacje liturgiczne, dramat liturgiczny, misterium;
wskazuje cechy typowe dla teatru średniowiecznego;
wyjaśnia znaczenie obrzędów i świąt chrześcijańskich dla tworzenia się teatru w wiekach średnich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed lekcją nauczyciel może zorganizować seans inscenizacji (lub jej fragmentów) dramatu liturgicznego, np. Ludus Passionis – Gra o Męce Pańskiej (XIII wiek) (dostępny w internecie).
Zadaniem uczniów będzie sporządzanie podczas seansu notatek na temat cech inscenizacyjnych (gry aktorskiej, scenografii, kostiumów itp.), które zwróciły ich uwagę.
Faza wprowadzająca
Lekcja rozpoczyna się od prezentacji uczniowskich notatek na temat obejrzanego seansu. Uczniowie dzielą się zebranymi informacjami, a także wrażeniami z seansu. Po ogólnoklasowej dyskusji na ten temat nauczyciel prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli zespół klasowy na dwie grupy. Uczniowie pierwszej grupy zapoznają się treścią sekcji „Przeczytaj”, a drugiej – z multimedium „Film edukacyjny”. Zadaniem grup jest stworzenie mapy myśli, w której znajdzie się charakterystyka teatru średniowiecznego. Po skończonej pracy wyznaczeni przedstawiciele każdej z grup dzielą się wynikami pracy. Zadaniem uczniów jest zdefiniowanie pojęć: dramat liturgiczny, dramatyzacje liturgiczne i misterium.
W następnym kroku uczniowie przystępują do pracy z drugim multimedium – „Audiobookiem”. Tutaj uzupełniają charakterystykę teatru wieków średnich, a także porównują go z teatrem antycznym.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej uczniowie wracają do sporządzonych przez siebie notatek na temat obejrzanej inscenizacji dramatu liturgicznego przed zajęciami. Uzupełniają je o zdobytą na lekcji wiedzę.
Materiały dodatkowe:
Jerzy Limon, Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, Gdańsk 2002.
Eli Rozik, Korzenie teatru, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.