Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Znaczenie i wpływ przemysłu HT na rozwój gospodarczy i jakość życia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje przemysł zaawansowanych technologii,
podaje przykłady produktów przemysłu zaawansowanych technologii,
omawia wpływ przemysłu zaawansowanych technologii na rozwój gospodarczy i jakość życia,
wyjaśnia rolę innowacyjności w rozwoju przemysłu high‑tech.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
World Bank, High‑Technology Exports (% of Manufactured Exports), Data.WorldBank.org (dostęp 19.05.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału. Uczniowie dyskutują w parach, szukając odpowiedzi na postawione w tej części materiału pytanie. Następnie odbywa się klasowa dyskusja.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na temat pojęcia i produktów przemysłu zaawansowanych technologii oraz jego wpływu na życie człowieka, rozwój gospodarczy i środowisko przyrodnicze. Następnie wyświetla odpowiednie fragmenty części „Przeczytaj” oraz film edukacyjny w celu weryfikacji propozycji uczniów. Następuje klasowa dyskusja na ten temat.
Następnie uczniowie uczniowie wykonują wspólnie polecenie do filmu edukacyjnego. Efektem ich pracy może być na przykład schemat narysowany na tablicy.
W następnym etapie uczniowie pracują w parach, wykonując polecenia i ćwiczenia zawarte w części „Mapa myśli”. Po zakończonym zadaniu uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy i następuje klasowa dyskusja. Trudniejsze kwestie objaśnia nauczyciel.
W kolejnym etapie nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na temat pojęcia innowacyjności, jej miar i roli w rozwoju przemysłu high‑tech. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj”. Może także odwołać się do innym materiałów, do których linki zamieszczono w tej części.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji, a następnie zadaje uczniom pytania: co było dla nich najciekawszą częścią lekcji? czego dowiedzieli się na lekcji? jakie zagadnienia chcieliby jeszcze rozwinąć?
Uczniowie, odpowiadając na pytania, dyskutują ze sobą i z nauczycielem, który na końcu podsumowuje najważniejsze treści.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wywiad z pracownikiem wybranego zakładu przemysłu high‑tech w okolicy miejsca zamieszkania uczniów i przedstawienie jego wyników.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji poświęconej porównaniu cech przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii (zakres podstawowy: XI. 2) oraz na lekcji powtórzeniowej z całego działu dotyczącego przemian sektora przemysłowego (zakres rozszerzony: IX).