SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Znaczenie i wpływ przemysłu HT na rozwój gospodarczy i jakość życia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje przemysł zaawansowanych technologii,

  • podaje przykłady produktów przemysłu zaawansowanych technologii,

  • omawia wpływ przemysłu zaawansowanych technologii na rozwój gospodarczy i jakość życia,

  • wyjaśnia rolę innowacyjności w rozwoju przemysłu high‑tech.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

World Bank, High‑Technology Exports (% of Manufactured Exports), Data.WorldBank.org (dostęp 19.05.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału. Uczniowie dyskutują w parach, szukając odpowiedzi na postawione w tej części materiału pytanie. Następnie odbywa się klasowa dyskusja.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na temat pojęcia i produktów przemysłu zaawansowanych technologii oraz jego wpływu na życie człowieka, rozwój gospodarczy i środowisko przyrodnicze. Następnie wyświetla odpowiednie fragmenty części „Przeczytaj” oraz film edukacyjny w celu weryfikacji propozycji uczniów. Następuje klasowa dyskusja na ten temat.

  • Następnie uczniowie uczniowie wykonują wspólnie polecenie do filmu edukacyjnego. Efektem ich pracy może być na przykład schemat narysowany na tablicy.

  • W następnym etapie uczniowie pracują w parach, wykonując polecenia i ćwiczenia zawarte w części „Mapa myśli”. Po zakończonym zadaniu uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy i następuje klasowa dyskusja. Trudniejsze kwestie objaśnia nauczyciel.

  • W kolejnym etapie nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na temat pojęcia innowacyjności, jej miar i roli w rozwoju przemysłu high‑tech. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj”. Może także odwołać się do innym materiałów, do których linki zamieszczono w tej części.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji, a następnie zadaje uczniom pytania: co było dla nich najciekawszą częścią lekcji? czego dowiedzieli się na lekcji? jakie zagadnienia chcieliby jeszcze rozwinąć?

  • Uczniowie, odpowiadając na pytania, dyskutują ze sobą i z nauczycielem, który na końcu podsumowuje najważniejsze treści.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Wywiad z pracownikiem wybranego zakładu przemysłu high‑tech w okolicy miejsca zamieszkania uczniów i przedstawienie jego wyników.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji poświęconej porównaniu cech przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii (zakres podstawowy: XI. 2) oraz na lekcji powtórzeniowej z całego działu dotyczącego przemian sektora przemysłowego (zakres rozszerzony: IX).