Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.7.1
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wozu geht man zum Tante‑Emma‑Laden? / Po co chodzisz do sklepu lokalnego?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich preferencji na temat zakupów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni, czym jest Tante‑Emma‑Laden;
nazwie produkty, które kupuje się w danym sklepie;
wymieni nazwy sklepów.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów,
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów,
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi).
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: opis, wyjaśnianie;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
aktywizująca - technika: burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera, technik multimedialnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: plik audio,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Tante‑Emma‑Laden i przeprowadza burzę mózgów, pytając uczniów, z czym im się ta nazwa kojarzy. Pomysły uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy. Wróci do nich później.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują Übung 1 z części Przeczytaj, jako przygotowanie do recepcji tekstu czytanego. Następnie czytają tekst. Nieznane wyrazy są objaśniane na forum klasy. Następnie każdy uczeń zapisuje jedno pytanie dotyczące informacji prezentowanych w tekście, np. Welche Produkte kann man in einem Kiosk kaufen? Wofür besucht man eine Buchhandlung? Was findet man in einer Drogerie? Was kann man auf einem Flohmarkt kaufen? Wo kann man Süßwaren kaufen? Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych - zadają sobie nawzajem opracowane przez siebie pytania i odpowiadają na nie.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie z tekstu (z części Przeczytaj): Man geht in die Bibliothek, um Bücher zu kaufen. Eksponuje w nim konstrukcję um ... zu i prosi uczniów, aby spróbowali przetłumaczyć zdanie. Nad zdaniem wizualizuje znaczenie tej struktury poprzez zapisanie Wozu? → um ... zu.
Uczniowie analizują Tipp zur Grammatik, niezrozumiałe dla nich kwestie omawiane są na forum. Następnie uczniowie wykonują Übung 2 z części Przeczytaj i Aufgabe 5 z części Sprawdź się.
W celu wprowadzenia i lepszego zrozumienia pliku audio, uczniowie rozwiązują Aufgabe 2 z części Sprawdź się. Następnie słuchają pliku audio i wykonują Übungen 1 i 2 z tej części.
Nauczyciel wraca do pomysłów uczniów, czym jest Tante‑Emma‑Laden. Następnie plik audio jest odtwarzany po raz kolejny. Uczniowie skupiają się na informacjach odnoszących się do tego typu sklepu i porównują swoje pomysły z informacjami z tekstu. Odpowiadają na pytanie z Übung 3 w części Plik audio.
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: pracują w parach i zadają sobie pytanie: Wo kaufst du am liebsten ein? W międzyczasie nauczyciel wypisuje na tablicy nazwy sklepów z Aufgabe 4 w części Sprawdź się.
Uczniowie zapisują na małych karteczkach swoje imiona, następnie przyklejają je na tablicy pod nazwą tego sklepu, w którym najchętniej robią zakupy i komentują to, np. Am liebsten kaufe ich im Supermarkt ein.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują wynik „ankiety,” widocznej na tablicy. Komentują jej wyniki.
Uczniowie mają minutę na zanotowanie z pamięci nowych słówek z bieżącej lekcji. Porównują liczbę zapisanych przez siebie słów z innymi uczniami. Jest to wskazówka, co należy jeszcze przećwiczyć, utrwalić w domu. Podczas prezentacji na forum uczniowie dopisują te słowa, których nie zanotowali.
Praca domowa:
W ramach utrwalenia nowego słownictwa oraz konstrukcji um ... zu uczniowie wykonują te ćwiczenia, które nie zostały zrealizowane na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wysłuchanie nagrania jest polecane przede wszystkim uczniom mającym trudności z koncentracją lub z przetwarzaniem fonologicznym; zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem ułatwi im uczestnictwo w lekcji.
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, praca nad poprawną wymową; jako alternatywę do zaproponowanych w scenariuszu technik można wydrukować transkrypcję rozmowy - rozciąć ją, dzieląc na poszczególne kwestie i polecić uczniom ułożenie dialogu w kolejności zgodnej z nagraniem. Będzie to szczególnie pomoce dla uczniów z niedosłuchem, z trudnościami z przetwarzaniem fonologicznym lub mających trudności z koncentracją.
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją; warto zachęcić uczniów do równoczesnego słuchania tekstu i czytania transkrypcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0