Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Wie viel Privatsphäre steht mir zu? Abitraining/Ile sfery prywatnej mi przysługuje? Trening maturalny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cele ogólne lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat życia prywatnego, miejsca zamieszkania, państwa i społeczeństwa oraz nauki i techniki.
Utrwalenie słownictwa oraz wybranych zagadnień gramatycznych.
Trening strategii egzaminacyjnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
sprawdza znajomość słownictwa z działów: Życie prywatne, Miejsce zamieszkania, Państwo i społeczeństwo oraz Nauka i technika;
powtarza wybrane zagadnienia gramatyczne;
podsumowuje informacje na temat sfery intymnej w cyfrowym świecie.
Cele motywacyjne
Uczeń:
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
opowiada o swoich osobistych doświadczeniach.
Strategie uczenia się:
(w tym strategie związane z planowaniem i organizowaniem procesu uczenia się pod kątem egzaminu maturalnego oraz wzmacniające świadomość i umiejętność wykorzystania strategii egzaminacyjnych)
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
automotywacja i zachęcenie do działania;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
sprawdzanie z pamięci: samodzielne sprawdzanie wiedzy lub odpowiadanie na pytania dotyczące materiału do opanowania;
wyjaśnianie samemu sobie: tłumaczenie, w jaki sposób nowe informacje są powiązane z już znanymi, lub wyjaśnienie kroków potrzebnych do rozwiązania problemu;
ponowne czytanie: ponowna analiza przeczytanego tekstu;
podsumowywanie: pisanie streszczeń i podsumowań (różnej długości) tekstów do opanowania;
zauważanie i poprawianie własnych błędów językowych (także poprawianie błędów innych uczniów);
zadawanie samemu sobie pytania na temat zastosowania danego słowa czy zwrotu, a następnie próba podania przykładu w różnych kontekstach, sprawdzając poprawność użycia;
słowa kluczowe i mnemotechniki: używanie słów kluczowych i tworzenie obrazów w umyśle w formie skojarzeń z materiałem słownym.
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
podająca: opis, pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;
aktywizująca: burza mózgów, skrzynka pytań, metoda Akwarium, metoda LdL;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
skrzynka z pytaniami,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Dla osiągnięcia jak najlepszego efektu w postaci utrwalenia słownictwa oraz zagadnień gramatycznych z wybranych zakresów tematycznych zaleca się realizację wszystkich zadań przewidzianych w materiale.
Materiał doskonale nadaje się do wykorzystania metody LdL (nauka poprzez nauczanie) – należy wyznaczyć ucznia/uczniów, którzy przejmą za nauczyciela fragment/fragmenty lekcji i je poprowadzą. Należy pamiętać, aby wcześniej omówić z danym uczniem/danymi uczniami metody i formy pracy związane z prowadzonym przez niego/nich fragmentem lekcji. Wybrani uczniowie mogą rozpocząć zajęcia od zadania pytania: Was ist für dich Privatsphäre? Wie/Wann kann/soll man sie pflegen/schützen? Uczniowie odpowiadają na zadane pytania, a prowadzący zapisują wybrane odpowiedzi/słowa/pojęcia na tablicy. Mogą również przygotować wcześniej mapę myśli, która w trakcie lekcji zostanie uzupełniona, quiz do tematu albo ankietę na temat: Ile prywatności mi przysługuje?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przechodzą do realizacji zadań związanych z tekstem oraz multimedium (zadania egzaminacyjne). W razie potrzeby nauczyciel wspiera uczniów przy rozwiązywaniu zadań oraz tłumaczy/przypomina im istotne fragmenty tekstu czy też zagadnienia gramatyczne. Nauczyciel wybiera kilku uczniów i poleca im na forum klasy odpowiedzieć na pytania z Übung 3 w sekcji Przeczytaj oraz Übung 3 w części Multimedium. Podczas tego działania językowego nauczyciel wykorzystuje metodę Akwarium, polecając pozostałym uczniom, aby przysłuchiwali się wypowiedziom osób oraz w razie potrzeby dopytywali/komentowali (angażowali się w rozmowę). Celem tego działania jest przede wszystkim wzajemne uczenie się i doskonalenie umiejętności argumentowania.
Nauczyciel proponuje uczniom metodę aktywizującą „skrzynka pytań”. Umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego działu, uczniowie podchodzą kolejno i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na 2‑3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (w warunkach pracy zdalnej uczniowie mogą pracować indywidualnie) i poleca, aby każda grupa wyobraziła sobie, że bliska im osoba boryka się z problemem utraty prywatności w sieci (np. kradzież tożsamości lub danych, cybermobbing, dokuczanie/stalking, nadmierne publikowanie treści itp.) oraz poleca im zapisanie 2–3 rad dla tej osoby, będących możliwym rozwiązaniem tego problemu.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczkach zdania typu: Das wusste ich vor dem Unterricht noch nicht./Das überraschte mich heute./Das war mir unklar/... itp.
Praca domowa:
Uczniowie piszą rozprawkę, w której przedstawiają wady i zalety wynajmu mieszkania - Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Inne możliwości realizacji materiału:
W warunkach stacjonarnych – podczas odpowiedzi na pytania w Übung 3 w sekcji Przeczytaj oraz Multimedium uczniowie mogą zadawać sobie pytania naprzemiennie.
Materiały pomocnicze:
Powinny stać się nimi przede wszystkim pozostałe lekcje z działu Życie prywatne, ale także zagadnienia pojawiające się w pozostałych zakresach tematycznych, które są w tym materiale utrwalane.
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
Indeks górny Źródło: Franziska Telser, Ein Jungunternehmer erklärt, was positiver Egoismus ist — und warum er die Grundlage von Erfolg darstellt, dostępny w internecie: https://www.businessinsider.de/wirtschaft/positiver-egoismus-unternehmer-verraet-wie-er-bei-bewerbung-und-im-job-hilft-c/ [dostęp 8.03.2023]. Indeks górny koniec Źródło: Franziska Telser, Ein Jungunternehmer erklärt, was positiver Egoismus ist — und warum er die Grundlage von Erfolg darstellt, dostępny w internecie: https://www.businessinsider.de/wirtschaft/positiver-egoismus-unternehmer-verraet-wie-er-bei-bewerbung-und-im-job-hilft-c/ [dostęp 8.03.2023].
Uczniowie w grupach 3‑osobowych czytają tekst i poszukują odpowiedzi na pytania, które są tematem tekstu: Was ist positiver Egoismus? Warum stellt positiver Egoismus die Grundlage von Erfolg dar? Odpowiedzi uczniów są zapisywane na kartkach i prezentowane na forum.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: przygotowanie prezentacji na temat Gefahren im Internet;
w trakcie lekcji: praca z materiałem leksykalnym (opis problemów lub przedstawienie działalności firmy pana Lehmanna);
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego Życie prywatne oraz Nauka i technika. Uczniowie mogą przygotować fiszki z danego działu zawierające słownictwo, wyjaśnienie pojęć lub też quiz w formie online z danego zakresu tematycznego.