Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia czynniki warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu w Polsce,

  • omawia wpływ poszczególnych czynników przyrodniczych i społeczno‑ekonomicznych na rozwój różnych rodzajów transportu w Polsce,

  • ocenia rolę funduszy UE w rozwoju transportu w Polsce.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2003.

  • Berezowski S., Geografia transportu - przegląd problemów z różnych krajów świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1962.

  • Transport Statistics: https://www.unece.org/es/trans/main/wp6/wp6.html

  • Urząd Transportu Kolejowego: https://utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat rozwoju różnych rodzajów transportu w Polsce. W tym celu nauczyciel wyświetla na ekranie fragmenty tekstu z części Przeczytaj niniejszego e‑materiału.

  • Uczniowie wykonują polecenie z części Przeczytaj. Po zakończonym zadaniu następuje klasowa dyskusja.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Każda z grup siada w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu w klasie i ma za zadanie wykonać polecenia do grafiki interaktywnej w odniesieniu do wylosowanego rodzaju transportu (każda grupa ma przydzielony inny rodzaj transportu), korzystając z niniejszego e‑materiału.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w nowej grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

  • Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazać swoją wiedzę, czyli to, co ustalili w poprzednich grupach. Ich zadaniem jest tak naprawdę nauczyć pozostałych członków swojej nowej grupy danej partii materiału.

  • Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów, by wymienić się zdobytą wiedzą. Następuje klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • Uczniowie wykonują polecenie 1. i 3. do grafiki interaktywnej. Po zakończonym zadaniu następuje klasowa dyskusja kontrolowana przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Odpowiedzi uczniów na pytania podsumowujące nauczyciela.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Polecenie 2. do grafiki interaktywnej.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii transportu, w tym geografii transportu Polski.