Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń:
4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu w Polsce,
omawia wpływ poszczególnych czynników przyrodniczych i społeczno‑ekonomicznych na rozwój różnych rodzajów transportu w Polsce,
ocenia rolę funduszy UE w rozwoju transportu w Polsce.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2003.
Berezowski S., Geografia transportu - przegląd problemów z różnych krajów świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1962.
Transport Statistics: https://www.unece.org/es/trans/main/wp6/wp6.html
Urząd Transportu Kolejowego: https://utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat rozwoju różnych rodzajów transportu w Polsce. W tym celu nauczyciel wyświetla na ekranie fragmenty tekstu z części Przeczytaj niniejszego e‑materiału.
Uczniowie wykonują polecenie z części Przeczytaj. Po zakończonym zadaniu następuje klasowa dyskusja.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Każda z grup siada w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu w klasie i ma za zadanie wykonać polecenia do grafiki interaktywnej w odniesieniu do wylosowanego rodzaju transportu (każda grupa ma przydzielony inny rodzaj transportu), korzystając z niniejszego e‑materiału.
Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w nowej grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.
Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazać swoją wiedzę, czyli to, co ustalili w poprzednich grupach. Ich zadaniem jest tak naprawdę nauczyć pozostałych członków swojej nowej grupy danej partii materiału.
Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów, by wymienić się zdobytą wiedzą. Następuje klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.
Uczniowie wykonują polecenie 1. i 3. do grafiki interaktywnej. Po zakończonym zadaniu następuje klasowa dyskusja kontrolowana przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Odpowiedzi uczniów na pytania podsumowujące nauczyciela.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Polecenie 2. do grafiki interaktywnej.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii transportu, w tym geografii transportu Polski.