Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: London Now and Then / Londyn kiedyś i dziś

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.9, I.14, II.1, II.5, III.4, V.1, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z Londynem.

  2. Uczeń wymienia atrakcje turystyczne Londynu, takie jak Big Ben, Buckingham PalaceLondon Eye.

  3. Uczeń pisze e‑mail, w którym opisuje swoją podróż do Londynu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat atrakcji Londynu

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat Londynu w przeszłości.

  3. Uczeń rozwija zainteresowanie stolicą Wielkiej Brytanii i jej historią.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio, wyjaśnienie)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie Londynu (Przeczytaj) i pyta: What does the picture show? Can you name any famous places/buldings/tourist attractions in London? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy.

  2. Uczniowie w parach grają w memoExercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Then and Now. Wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają, odwołując się do odpowiednich fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  3. Uczniowie układają wyrazy w ćwiczeniu Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, a następnie nanoszą zdania na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel prosi o podkreślenie na tablicy wszystkich zdań twierdzących i przeczących w czasie przeszłym w tekście Then and Now, a następnie zachęca uczniów do wydedukowania zasady tworzenia form czasownikowych w Past Simple. Później dodatkowo porządkuje/wyjaśnia zasadę Past Simple.

  5. Uczniowie wykonują na forum klasy Exercise 5 (Przeczytaj). Następnie uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  6. W ramach wprowadzenia do pracy z nagraniem uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  7. Uczniowie słuchają nagrania i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  8. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wykonują Exercise 3 (Plik audio). Porównują odpowiedzi w parach i podają na forum klasy.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  10. Uczniowie pracują w parach i ustnie wykonują Exercise 5 (Plik audio): Imagine you are going on a trip to London. What do you want to see? You can choose the ideas from the material as well as your own.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach i wykonują ustnie Exercise 7 (Sprawdź się). Chętni relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You visited London in the summer. Write an email to your American friend in which you:

  • give some facts about London;

  • inform what they can see there;

  • suggest the best way to travel in this city.

Sign as XYZ. Your reply should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie, pracując w parach, tworzą quiz true/false na temat czterech atrakcji wymienionych w nagraniu. Następnie pary wymieniają się quizami i je rozwiązują.