Dla nauczyciela
Autorka: Justyna Szymańska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Trybunał Stanu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
11) przedstawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i prokuratury w Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie tych instytucji dla funkcjonowania państwa prawa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje zakres odpowiedzialności prawnej przed Trybunałem Stanu i wskazuje podmioty podlegające tej odpowiedzialności;
analizuje przebieg postępowania w sprawie odpowiedzialności prawnej przed Trybunałem Stanu;
wyjaśnia sposób powołania Trybunału Stanu;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących Trybunału Stanu;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją
1. Uczniowie mają za zadanie poszukać w zasobach internetu informacji o wnioskach o postawienie przed Trybunałem Stanu osób sprawujących najwyższe urzędy w Polsce (kogo dotyczył wniosek, z jakiego powodu został złożony, jak zakończyła się sprawa).
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu „Trybunał Stanu” i celów zajęć.
2. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Podsumowanie”:
zakres odpowiedzialności prawnej przed Trybunałem Stanu;
kto ma inicjatywę zgłoszenia wstępnego wniosku, wobec kogo, jaki organ podejmuje decyzję o postawieniu przed Trybunałem Stanu i w jakim trybie;
przebieg postępowania w sprawie odpowiedzialności prawnej przed Trybunałem Stanu;
sposób powołania Trybunału Stanu oraz jego aktualny skład.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów referują przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
2. Następnie uczniowie wspólnie analizują konsekwencje orzeczeń TS zawarte na widżecie interaktywnym.
3. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują ćwiczenie dołączone do materiału. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
4. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wyszukane przed lekcją przykłady wniosków o postawienie przed Trybunałem Stanu. Zespół klasowy dyskutuje o powodach składania wniosków i o tym, jak zakończyła się każda z tych spraw: czy dana osoba stanęła przed Trybunałem Stanu, czy nie i dlaczego. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
5. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca
1. W ramach podsumowania uczniowie odpowiadają na pytania, które postawili na początku lekcji.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu, sejm.gov.pl.
Uchwała Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 6 lipca 1982 r. w sprawie regulaminu czynności Trybunału Stanu, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.