Numer e‑materiału: 2.7.10.2

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Zehn Sportdisziplinen an zwei Tagen! / Dziesięć dyscyplin sportowych w dwa dni!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Nazywanie lekkoatletycznych dyscyplin sportowych, rodzajów sportowców oraz niezbędnego sprzętu sportowego.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy lekkoatletycznych dyscyplin sportowych;

  • poda nazwy niektórych sportowców i rodzajów sprzętu sportowego;

  • opowie, czym jest dziesięciobój.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody i formy pracy:

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby opisali zdjęcie otwierające, stawiając im następujące pytania: Wen seht ihr auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Welche Sportart treiben sie? Warum? Welche Sportausrüstung brauchen sie dazu?

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” o dziesięcioboju. Pyta uczniów, czy znają tę konkurencję lekkoatletyczną, czy wiedzą jakie konkurencje wchodzą w jej skład. Nowe słownictwo zostaje przez nauczyciela zapisane na tablicy. Następnie uczniowie zapisują je w zeszycie i wraz z nauczycielem ćwiczą poprawną wymowę i intonację nowych wyrazów. Propozycja powtórzeń chóralnych w formie zabawy: głośno, cicho, w złości, chłopcy, dziewczynki.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wpisów na forum i znalezienie w nich wyrazów, zwrotów, których uczniowie nie znają. Słownictwo ponownie zostaje zapisane na tablicy i w zeszytach. Po wyjaśnieniu ich znaczenia nauczyciel prosi o dopasowanie dyscyplin sportowych do czynności (Übung 2).

  • Uczniowie tworzą w 5‑osobowych grupach zdania techniką łańcuszka. Pierwszy uczeń mówi: Beim Diskuswurf wirft man mit dem Diskus. Kolejny uczeń powtarza zdanie/zdania poprzednika i dodaje swoje: Beim Diskuswurf wirft man mit dem Diskus. Beim Hochsprung springt man hoch.

  • Uczniowie czytają tekst „Zehnkampf ist ein Traum”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów wyjaśnionych przez nauczyciela. Nauczyciel zwraca ponownie uwagę w tej części lekcji na poprawną wymowę i intonację. Zachęca uczniów do powtarzania w parach wyrazów zawartych w słowniczku. Powtórzenia mogą mieć nadal charakter zabawowy, jak na początku lekcji.

  • Uczniowie wykonują polecenie do tekstu w części Przeczytaj (Übung 1), a następnie sprawdzają na forum klasy poprawność wykonania zadania. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Zadaniem każdej grupy jest ułożenie kilku pytań rozpoczynających się zaimkami pytającymi (W‑Fragen) do odpowiedniego fragmentu tekstu (grupa 1 przygotowuje zestaw pytań do wypowiedzi Karoline, np. Wie lange dauern die Leichtathletikwettkämpfe? Seit wann gehört der Zehnkampf zu den Olympischen Spielen?, grupa 2 przygotowuje zestaw pytań do wypowiedzi Steffenan, a grupa 3 do wypowiedzi Elisabeth).

  • Nauczyciel przygotowuje na karteczkach kilka zdań wprowadzających pytania zależne, np. Sag mir bitte, ... Kannst du mir sagen, ...? Weißt du, ...? Ist es wichtig, ...? i umieszcza je w widocznym miejscu dla wszystkich uczniów. Uczniowie analizują w grupach Tipp zur Grammatik w części Przeczytaj i zadają sobie wzajemnie pytania zależne do wcześniej przygotowanych pytań (W‑Fragen). Nauczyciel zwraca uwagę na miejsce orzeczenia w zadawanych pytaniach.

  • Uczniowie pracują z mapą pojęć – wykonują w parach polecenia do multimedium (Übungen 1‑2), a następnie przygotowują dla innej pary uczniów krzyżówkę, gdzie hasłami powinny być nazwy konkurencji, sportowców lub miejsc uprawiania sportu.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się (Aufgaben 1–4), które służą utrwaleniu słownictwa oraz zagadnień gramtycznych (Aufgabe 5) z części Przeczytaj oraz multimedium.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prowadzą minidialogi na temat konkurencji sportowych w dziesięcioboju. Robią to najpierw parami, następnie prezentują minidialogi na forum - Aufgabe 7 w części Sprawdź się.

  • Uczniowie indywidualnie tworzą wpis na blogu, opisując dziesięciobój (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Was möchtet ihr noch über den Zehnkampf erfahren? Uczniowie odpowiadają, formułując zdania ze spójnikiem ob oraz pytania pośrednie: Ich möchte wissen, ob/wie/wer/wie lange/ … .

Praca domowa:

Znajdź w Internecie informacje na temat konkurencji rozgrywanych w ramach siedmioboju kobiet. Napisz na ten temat 5 zdań w języku niemieckim.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie skojarzeń związanych z tematyką sport, podzielonych na następujące kategorie: sportowcy i sportsmenki, dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy;

  • w trakcie lekcji: Uczniowie przedstawiają w parach metodą pantomimy konkurencje sportowe, które pojawiły się na mapie pojęć. Druga osoba z pary ma za zadanie podać nazwę konkurencji, potrzebnego sprzętu oraz miejsca odbywania się tej konkurencji;

  • po lekcji: Uczniowie tworzą w grupach trzyosobowych katalog słówek z lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec