Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.10.2
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Zehn Sportdisziplinen an zwei Tagen! / Dziesięć dyscyplin sportowych w dwa dni!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Nazywanie lekkoatletycznych dyscyplin sportowych, rodzajów sportowców oraz niezbędnego sprzętu sportowego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy lekkoatletycznych dyscyplin sportowych;
poda nazwy niektórych sportowców i rodzajów sprzętu sportowego;
opowie, czym jest dziesięciobój.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby opisali zdjęcie otwierające, stawiając im następujące pytania: Wen seht ihr auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Welche Sportart treiben sie? Warum? Welche Sportausrüstung brauchen sie dazu?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” o dziesięcioboju. Pyta uczniów, czy znają tę konkurencję lekkoatletyczną, czy wiedzą jakie konkurencje wchodzą w jej skład. Nowe słownictwo zostaje przez nauczyciela zapisane na tablicy. Następnie uczniowie zapisują je w zeszycie i wraz z nauczycielem ćwiczą poprawną wymowę i intonację nowych wyrazów. Propozycja powtórzeń chóralnych w formie zabawy: głośno, cicho, w złości, chłopcy, dziewczynki.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wpisów na forum i znalezienie w nich wyrazów, zwrotów, których uczniowie nie znają. Słownictwo ponownie zostaje zapisane na tablicy i w zeszytach. Po wyjaśnieniu ich znaczenia nauczyciel prosi o dopasowanie dyscyplin sportowych do czynności (Übung 2).
Uczniowie tworzą w 5‑osobowych grupach zdania techniką łańcuszka. Pierwszy uczeń mówi: Beim Diskuswurf wirft man mit dem Diskus. Kolejny uczeń powtarza zdanie/zdania poprzednika i dodaje swoje: Beim Diskuswurf wirft man mit dem Diskus. Beim Hochsprung springt man hoch.
Uczniowie czytają tekst „Zehnkampf ist ein Traum”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów wyjaśnionych przez nauczyciela. Nauczyciel zwraca ponownie uwagę w tej części lekcji na poprawną wymowę i intonację. Zachęca uczniów do powtarzania w parach wyrazów zawartych w słowniczku. Powtórzenia mogą mieć nadal charakter zabawowy, jak na początku lekcji.
Uczniowie wykonują polecenie do tekstu w części Przeczytaj (Übung 1), a następnie sprawdzają na forum klasy poprawność wykonania zadania. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Zadaniem każdej grupy jest ułożenie kilku pytań rozpoczynających się zaimkami pytającymi (W‑Fragen) do odpowiedniego fragmentu tekstu (grupa 1 przygotowuje zestaw pytań do wypowiedzi Karoline, np. Wie lange dauern die Leichtathletikwettkämpfe? Seit wann gehört der Zehnkampf zu den Olympischen Spielen?, grupa 2 przygotowuje zestaw pytań do wypowiedzi Steffenan, a grupa 3 do wypowiedzi Elisabeth).
Nauczyciel przygotowuje na karteczkach kilka zdań wprowadzających pytania zależne, np. Sag mir bitte, ... Kannst du mir sagen, ...? Weißt du, ...? Ist es wichtig, ...? i umieszcza je w widocznym miejscu dla wszystkich uczniów. Uczniowie analizują w grupach Tipp zur Grammatik w części Przeczytaj i zadają sobie wzajemnie pytania zależne do wcześniej przygotowanych pytań (W‑Fragen). Nauczyciel zwraca uwagę na miejsce orzeczenia w zadawanych pytaniach.
Uczniowie pracują z mapą pojęć – wykonują w parach polecenia do multimedium (Übungen 1‑2), a następnie przygotowują dla innej pary uczniów krzyżówkę, gdzie hasłami powinny być nazwy konkurencji, sportowców lub miejsc uprawiania sportu.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się (Aufgaben 1–4), które służą utrwaleniu słownictwa oraz zagadnień gramtycznych (Aufgabe 5) z części Przeczytaj oraz multimedium.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prowadzą minidialogi na temat konkurencji sportowych w dziesięcioboju. Robią to najpierw parami, następnie prezentują minidialogi na forum - Aufgabe 7 w części Sprawdź się.
Uczniowie indywidualnie tworzą wpis na blogu, opisując dziesięciobój (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Was möchtet ihr noch über den Zehnkampf erfahren? Uczniowie odpowiadają, formułując zdania ze spójnikiem ob oraz pytania pośrednie: Ich möchte wissen, ob/wie/wer/wie lange/ … .
Praca domowa:
Znajdź w Internecie informacje na temat konkurencji rozgrywanych w ramach siedmioboju kobiet. Napisz na ten temat 5 zdań w języku niemieckim.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie skojarzeń związanych z tematyką sport, podzielonych na następujące kategorie: sportowcy i sportsmenki, dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy;
w trakcie lekcji: Uczniowie przedstawiają w parach metodą pantomimy konkurencje sportowe, które pojawiły się na mapie pojęć. Druga osoba z pary ma za zadanie podać nazwę konkurencji, potrzebnego sprzętu oraz miejsca odbywania się tej konkurencji;
po lekcji: Uczniowie tworzą w grupach trzyosobowych katalog słówek z lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0