Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Visit an Open‑air Market! / Odwiedźmy targ!
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.5, III.4, V.2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń poznaje słownictwo związane z zakupami na targu.
Uczeń poznaje brytyjskie jednostki miar.
Uczeń przygotowuje listę zakupów po angielsku.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza wiedzę o różnych systemach miar i wagi stosowanych na świecie.
Uczeń potrafi przygotować listę zakupów i ją zrealizować w kraju anglojęzycznym.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie targowiska (Przeczytaj) i pyta uczniów:
Do you go to an open‑air market?
What are the differences between markets such as the one in the photograph and supermarkets?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum zespołu klasowego.
Uczniowie na wyścigi wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst o open‑air markets (Przeczytaj). Uczniowie samodzielnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj) i czytają zdania na forum zespołu klasowego. Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wybierają prawidłowe informacje w Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą zdania na tablicę multimedialną.
Nauczyciel zapisuje na tablicy jednostki wagi i informuje uczniów o jednostkach objętości według instrukcji w e‑materiale. Następnie prosi, aby uczniowie wyszukali w internecie jednostki długości (inch, mile, yard) i jednostki wagi (ounce, pound, stone). Uczniowie szukają samodzielnie, następnie podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel zapisuje miary na tablicy.
Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
W ramach rozgrzewki do pracy z materiałem audio nauczyciel pyta uczniów: Do you make a shopping list before going shopping? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następnie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie materiału audio w sekcji Plik audio po raz pierwszy i wykonanie Exercise 2 (Plik audio). Uczniowie czytają zdania na forum klasy i uzasadniają odpowiedzi.
Uczniowie ponownie słuchają materiału audio i wykonują Exercise 3 i 4 (Plik audio). Uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach 3–4 osobowych zaplanowali zakupy na targowisku na klasowy piknik/przyjęcie: *Your class is organizing a picnic. Write a list of things you will need to buy at an open‑air market. Use British measures. Uczniowie pracują w grupach, a następnie chętna grupa przedstawia swoją listę zakupów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You go shopping at an open‑air market. What do you buy? Use weights and measures. Your answer should be 2–4 sentences long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie słuchają nagrania z sekcji Plik audio. Zapisują miary wagi/objętości, które zostały wspomniane w dialogu i przeliczają je na system metryczny. Polecenie: Listen to the dialogue in e‑materiał. Note down all measures (for example: a gallon of juice) and convert the measures to the European measures: A gallon of juice is X liters of juice.