Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Real Friends Stay Forever / Prawdziwi przyjaciele są razem na zawsze
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, II.5, III.4, V.1, V.2, V.5, V.6, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z przyjaźnią.
Uczeń umie wymienić cechy dobrego przyjaciela/ dobrej przyjaciółki.
Uczeń potrafi opisać najlepszego przyjaciela/ najlepszą przyjaciółkę i opowiedzieć, jak się poznali.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat przyjaźni.
Uczeń kształtuje świadomość istotności dla zachowania równowagi psychicznej bliskich, międzyludzkich relacji pozainternetowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Who is your best friend? What is she/he like? How did you meet? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, patrzą na zdjęcie (Przeczytaj), czytają pierwsze trzy zdania tekstu The Story of an Amazing Friendship (Przeczytaj) i przewidują, jak potoczy się historia przyjaźni Alberta.
Uczniowie czytają cały tekst The Story of an Amazing Friendship (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i odpowiadają na forum klasy na pytania z Exercise 5:
Why were Albert and Joey similar?
How did Emily and Albert treat the horse?
What did Albert do after finding Joey at the hospital?
Uczniowie w parach uzupełniają zdania w Exercise 4 (Przeczytaj), a następnie zastanawiają się, jakie są polskie odpowiedniki wyrażeń z ćwiczenia. Dzielą się pomysłami na forum klasy. Następnie samodzielnie tworzą zdania z tymi wyrażeniami i odczytują je na forum klasy.
Uczniowie rozmawiają w parach, opowiadając sobie o najlepszych przyjaciołach i historii tej przyjaźni.
W ramach rozgrzewki przed pracą z materiałem audio, uczniowie na wyścigi rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Plik audio). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrań i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio). Odczytują pełne zdania na forum klasy.
Uczniowie słuchają nagrań raz jeszcze i na forum klasy decydują o prawdziwości stwierdzeń w Exercise 2 (Plik audio).
Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 i 6 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie samodzielnie porządkują wyrażenia w Exercise 5 (Pilk audio).
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w grupach trzyosobowych, tworzą listę cech dobrego przyjaciela. Porównują pomysły na forum klasy i tworzą na tablicy wspólną listę cech.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about how you met your best friend to another friend from England. In the email:
describe your best friend and why you like him/her;
tell how you met him/her;
explain what you do together.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą własne 5 zdań ze słownictwem z lekcji oraz ich tłumaczeniami. Na kolejnej lekcji nauczyciel sprawdza poprawność utworzonych zdań. Następnie uczniowie wymieniają się z osobą z ławki polskimi wersjami zdań i próbują je przetłumaczyć. Porównują powstałe angielskie zdania z ich pierwowzorami.