Numer e‑materiału: 3.1.13.5

Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ekeltiere? Nein! Außergewöhnliche Tiere! / Ohydne zwierzęta? Nie! Nadzwyczajne!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania osobliwych hobby oraz wypowiadania się na temat hodowli pająków, mrówek i roślin mięsożernych

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje wypowiedzi osób na temat ich nietypowego hobby;

  • wymienia interesujące fakty na temat hodowli mrówek, pająków i mięsożernych roślin;

  • porównuje hodowlę mrówek i pająków, doradzając koledze w wyborze gatunku do hodowli.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna).

Metody i formy nauczania:

  • konstruktywizm;

  • podająca – wyjaśnianie;

  • aktywizująca – dyskusja dydaktyczna, burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcia zwierząt (świnki morskie, pająki ptaszniki, mrówki, psy, koty, kameleony, żółwie, papugi, węże) lub karteczki z nazwami zwierząt.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3–4‑osobowe grupy, a następnie prezentuje zdjęcia różnych zwierząt (świnki morskie, pająki ptaszniki, mrówki, psy, koty, kameleony, żółwie, papugi, węże).

  • Uczniowie w grupach mają za zadanie przyporządkowanie zwierząt według kategorii gewöhnliche Tiere oraz ungewöhnliche Tiere.

  • Te same zwierzęta uczniowie grupują według kolejnej kategorii Haustiere zum Streicheln oraz Haustiere zum Beobachten.

  • W kolejnym kroku uczniowie grupują zwierzęta według ostatniej kategorii ekelhaft oraz lieblich und süß.

  • Każdorazowo grupy porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel podsumowuje ich pracę, wskazując na podobieństwa w postrzeganiu i sposobie hodowli różnych gatunków zwierząt. Następnie nauczyciel prosi o podanie gatunku/gatunków zwierząt, które według wielu osób można by określić jednym mianem ungewöhnliche Ekeltiere zum Beobachten, i w ten sposób inicjuje krótką dyskusję na ten temat.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie fragmentów bloga Eine außergewöhnliche Clique oraz wykonanie poleceń do tekstu w części Przeczytaj. Do Übung 4, w którym uczniowie mają odgadnąć, co hoduje Thomas, nauczyciel zadaje uczniom dodatkowe pytania, np.: Züchtet Thomas eine Schlange/ein Kaninchen/Ameisen/…? Nein? Warum denn nicht?; Wie viele Beine haben die Ameisen/die Schildkröten/die Papageien …? Wo hält man ein Kaninchen/eine Schildkröte/Ameisen/…?

  • Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, słuchają pliku audio – wywiadu z Thomasem na temat jego niezwykłego hobby, notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie w grupach uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które zadadzą kolegom/koleżankom z drugiej grupy. Następnie grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie do prawidłowych odpowiedzi. Po rundzie pytań uczniowie rozwiązują w grupach Übung 1–3 w części Plik audio.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opowiadają o własnych odczuciach związanych z hodowlą pająków i węży według pytań przygotowanych przez nauczyciela, np. Warum hast du dich entschieden, eine Spinne zu züchten? Welche Probleme treten mit der Haltung einer Schlange auf?

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczce swojego komentarza do zdania Das hat mir heute zu denken gegeben … Zbiera karteczki i na kolejnej lekcji odczytuje na forum klasy komentarze uczniów.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Chętnym uczniom warto zaproponować przygotowanie plakatu egzotycznego zwierzęcia hodowlanego z krótkim opisem zwyczajów, odżywiania i wymagań. Plakaty można później powiesić np. na tablicy korkowej w formie gazetki i ocenić uczniów odpowiednio za ich wysiłek.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują galerię zdjęć różnych zwierząt egzotycznych razem z podpisami;

  • w trakcie lekcji: uczniowie w parach przygotowują wywiad z osobą, która hoduje zwierzę egzotyczne, wykorzystują do tego pytania i zwroty z wywiadu z Thomasem, wywiady zostają przeprowadzone na forum klasy.

  • po lekcji: uczniowie przygotowują w formie notatki graficznej obowiązki hodowców zwierząt egzotycznych.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec