Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.13.5
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ekeltiere? Nein! Außergewöhnliche Tiere! / Ohydne zwierzęta? Nie! Nadzwyczajne!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania osobliwych hobby oraz wypowiadania się na temat hodowli pająków, mrówek i roślin mięsożernych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje wypowiedzi osób na temat ich nietypowego hobby;
wymienia interesujące fakty na temat hodowli mrówek, pająków i mięsożernych roślin;
porównuje hodowlę mrówek i pająków, doradzając koledze w wyborze gatunku do hodowli.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna).
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm;
podająca – wyjaśnianie;
aktywizująca – dyskusja dydaktyczna, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zdjęcia zwierząt (świnki morskie, pająki ptaszniki, mrówki, psy, koty, kameleony, żółwie, papugi, węże) lub karteczki z nazwami zwierząt.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3–4‑osobowe grupy, a następnie prezentuje zdjęcia różnych zwierząt (świnki morskie, pająki ptaszniki, mrówki, psy, koty, kameleony, żółwie, papugi, węże).
Uczniowie w grupach mają za zadanie przyporządkowanie zwierząt według kategorii gewöhnliche Tiere oraz ungewöhnliche Tiere.
Te same zwierzęta uczniowie grupują według kolejnej kategorii Haustiere zum Streicheln oraz Haustiere zum Beobachten.
W kolejnym kroku uczniowie grupują zwierzęta według ostatniej kategorii ekelhaft oraz lieblich und süß.
Każdorazowo grupy porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel podsumowuje ich pracę, wskazując na podobieństwa w postrzeganiu i sposobie hodowli różnych gatunków zwierząt. Następnie nauczyciel prosi o podanie gatunku/gatunków zwierząt, które według wielu osób można by określić jednym mianem ungewöhnliche Ekeltiere zum Beobachten, i w ten sposób inicjuje krótką dyskusję na ten temat.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie fragmentów bloga Eine außergewöhnliche Clique oraz wykonanie poleceń do tekstu w części Przeczytaj. Do Übung 4, w którym uczniowie mają odgadnąć, co hoduje Thomas, nauczyciel zadaje uczniom dodatkowe pytania, np.: Züchtet Thomas eine Schlange/ein Kaninchen/Ameisen/…? Nein? Warum denn nicht?; Wie viele Beine haben die Ameisen/die Schildkröten/die Papageien …? Wo hält man ein Kaninchen/eine Schildkröte/Ameisen/…?
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, słuchają pliku audio – wywiadu z Thomasem na temat jego niezwykłego hobby, notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie w grupach uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które zadadzą kolegom/koleżankom z drugiej grupy. Następnie grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie do prawidłowych odpowiedzi. Po rundzie pytań uczniowie rozwiązują w grupach Übung 1–3 w części Plik audio.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opowiadają o własnych odczuciach związanych z hodowlą pająków i węży według pytań przygotowanych przez nauczyciela, np. Warum hast du dich entschieden, eine Spinne zu züchten? Welche Probleme treten mit der Haltung einer Schlange auf?
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczce swojego komentarza do zdania Das hat mir heute zu denken gegeben … Zbiera karteczki i na kolejnej lekcji odczytuje na forum klasy komentarze uczniów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Chętnym uczniom warto zaproponować przygotowanie plakatu egzotycznego zwierzęcia hodowlanego z krótkim opisem zwyczajów, odżywiania i wymagań. Plakaty można później powiesić np. na tablicy korkowej w formie gazetki i ocenić uczniów odpowiednio za ich wysiłek.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie przygotowują galerię zdjęć różnych zwierząt egzotycznych razem z podpisami;
w trakcie lekcji: uczniowie w parach przygotowują wywiad z osobą, która hoduje zwierzę egzotyczne, wykorzystują do tego pytania i zwroty z wywiadu z Thomasem, wywiady zostają przeprowadzone na forum klasy.
po lekcji: uczniowie przygotowują w formie notatki graficznej obowiązki hodowców zwierząt egzotycznych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0