Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki rozwoju rybołówstwa na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo(morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

  1. wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje czynniki przyrodnicze wpływające na rozwój rybołówstwa,

  • omawia zależność rozwoju rybołówstwa od czynników ekonomicznych,

  • potrafi wyjaśnić rolę czynników politycznych w rybołówstwie.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, burza mózgów, mapa mentalna, metody operatywne (m.in. praca z tekstem e‑materiału, filmem edukacyjnym, z mapą)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca zbiorowa, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas geograficzny, mapa polityczna świata

Materiały pomocnicze

J. Desperak, J. Balon, Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 574–576.

GUS, Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2019, GUS, Warszawa–Szczecin 2020. 

Komisja Europejska, Wspólna polityka rybołówstwa w liczbach, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg 2016.

L. Tomala, Globalny zaduch w morzach i oceanach, 5.01.2018, NaukaWPolsce.pap.pl (dostęp 6.04.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel inicjuje pogadankę z uczniami: dlaczego dla poszczególnych krajów ważną cechą położenia jest dostęp do mórz i oceanów? co tracą kraje śródlądowe?

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wyświetla fragment części „Przeczytaj” e‑materiału – Główne czynniki rozwoju rybołówstwa.

  • Dyskusja na forum klasy o czynnikach rozwoju rybołówstwa.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – w każdej uczniowie mają zapoznać się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale. Na jego podstawie i z wykorzystaniem tekstu e‑materiału uczniowie mają wykonać mapę myśli do tematu: Dlaczego niektóre państwa wykorzystują potencjał nadmorskiego położenia lepiej niż inne?

  • Po ukończeniu pracy przedstawiciele grup prezentują swoje mapy myśli.

  • Po każdej prezentacji nauczyciel podkreśla zawarte w wypowiedziach czynniki przyrodnicze, ekonomiczne i polityczne.

  • W trakcie podsumowywania wypowiedzi uczniów można wykorzystać tekst, tabele i wykresy zawarte w e‑materiale np. Państwa o największej powierzchni wyłącznej strefy ekonomicznej; Państwa o najdłuższej linii brzegowej i Polska – wskazanie tych państw na mapie politycznej świata.

  • Nauczyciel podkreśla, że Polska także ma położenie nadmorskie – jakie czynniki mogą ograniczać wykorzystanie tego potencjału w naszym kraju? jakie są możliwości rozwoju rybołówstwa w Polsce w porównaniu do innych nadmorskich państw w Europie? Następuje dyskusja na forum klasy wspierana przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je, uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą, do czego mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Wyjaśnij, dlaczego zanieczyszczenie wód morskich i oceanicznych jest coraz częściej czynnikiem ograniczającym rozwój rybołówstwa na świecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany we wstępie do lekcji o głównych łowiskach na świecie (zakres podstawowy, X. 6). Zawarty w e‑materiale film edukacyjny może być wykorzystany do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia.