Autorka e‑materiału: Katarzyna Król

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Do You Like Basketball? / Lubisz koszykówkę?

Grupa docelowa klasa 1 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.10, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.3, 5.1, 6.3, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń wymienia sporty, które lubi.

  2. Uczeń zadaje pytania na temat ulubionych sportów kolegom i koleżankom.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat sportu i zainteresowanie sportem.

  2. Uczeń kształtuje świadomość własnych upodobań w kwestii sportu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w grupach

  2. praca w parach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karty obrazkowe przedstawiające popularne sporty (lub przedmioty z nimi związane) oraz karty z nazwami sportów (hokej, piłka nożna, tenis, siatkówka, koszykówka).

  1. Dzieci stają w kole. Nauczyciel prezentuje uczniom kolejne karty przedstawiające sporty i pyta: What sport is this? Dzieci odpowiadają na forum klasy (np.: football). Wówczas nauczyciel powtarza nazwę sportu i dodaje: Who likes football? Dzieci podnoszą ręce, a nauczyciel liczy, ile osób w klasie lubi piłkę nożną. Na koniec nauczyciel prosi jedną z tych osób: Show me how you play football, a zadaniem dziecka jest wykonać jakiś gest związany z danym sportem.

  2. Nauczyciel prezentuje na tablicy puzzle z Exercise 1 (Przeczytaj) i prosi dzieci o ułożenie ich na urządzeniach mobilnych. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę, a następnie wszyscy powtarzają zdanie z ćwiczenia.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  2. Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, ale tym razem zatrzymuje je po każdym zdaniu zawierającym wyrażenie I like + sport. Prosi uczniów o powtórzenie danego zdania. Raz powtarzają dziewczynki, a raz chłopcy.

  3. Nauczyciel zamazuje nazwy sportów w historyjce, pozostawiając widoczne dwie pierwsze litery wyrazów. Odtwarza nagranie jeszcze raz, zatrzymuje przed zamazanym słowem i prosi uczniów, by chórem podali nazwę sportu. Odsłania wyraz i prosi o jego powtórzenie, tym razem głośniej.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy memo z Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie stają obok ławek. Nauczyciel wyświetla obrazki z ćwiczenia i mówi: Look at the picture. I will say what sport it is and you say if I am correct or wrong. If I am wrong, don’t move; if I am correct, raise your hand above your head like this (demonstruje, a uczniowie podnoszą ręce do góry). Następnie nauczyciel celowo wypowiada błędne zdania, np. przy rysunku koszykówki mówi: I know, this is football. W końcu wypowiada zdanie prawidłowe, a gdy uczniowie podniosą ręce, prosi ich o powtórzenie zdania.

  5. Nadal pracując z Exercise 2 (Przeczytaj), nauczyciel informuje uczniów, że teraz wyświetli tylko nazwy sportów, a zadaniem dzieci będzie zidentyfikowanie sportu i wykonanie gestu z nim związanego. Wspólnie z uczniami nauczyciel ustala gesty odpowiadające różnym sportom, np. piłka nożna to kopnięcie piłki, koszykówka to kozłowanie itp. Następnie nauczyciel wyświetla karty z nazwami sportów, a uczniowie wykonują odpowiednie gesty. Na koniec uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują memo na urządzeniach mobilnych.

  6. Uczniowie pracują w parach lub grupach trzyosobowych. Każda para/grupa dostaje 5 kart z ilustracjami sportów: football, hockey, volleyball, basketball, tennis. Wszyscy słuchają nagrania historyjki (Przeczytaj), a następnie układają karty w takiej kolejności, w jakiej przedstawione na nich sporty zostały wymienione w nagraniu. Nauczyciel pyta wszystkich: What is sport number one? Dzieci odpowiadają, a następnie ochotnicy wybierają nazwę na tablicy i przeciągają w odpowiednie miejsce w Exercise 3 (Przeczytaj).

  7. Nauczyciel rozmieszcza karty z nazwami sportów z Exercise 3 (Przeczytaj). Odtwarza dowolny utwór muzyczny, a dzieci swobodnie przechadzają się po sali. Co jakiś czas nauczyciel zatrzymuje utwór i wypowiada nazwę sportu. Wówczas zadaniem dzieci jest podejść do karty z odpowiednią nazwą i wykonać gest związany ze sportem, którego nazwa właśnie padła.

  8. Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 1 (Piosenka), a uczniowie je powtarzają – na zmianę lewa i prawa strona sali. Nagranie odtwarzane jest dwa razy, tak aby wszyscy powtórzyli wszystkie zdania z ćwiczenia.

  9. Nauczyciel odtwarza piosenkę/rymowankę (Plik audio) dwukrotnie, zachęcając dzieci, by włączyły się na końcu każdego wersu i śpiewały razem z nagraniem: I like sports, I like sports. Dzieci słuchają, śpiewają i śledzą rysunki pojawiające się na tablicy.

  10. Nauczyciel odtwarza poszczególne fragmenty piosenki zawierające zwroty I Iike/don’t like, np.: Do you like tennis?/ Yes, I do. I play tennis i wyjaśnia: When a child likes a sport, smile and show me thumbs up, like this (demonstruje). When a child doesn’t like a sport, make a sad face and show me thumbs down (demonstruje). Nauczyciel odtwarza fragmenty piosenki, a uczniowie reagują gestami.

  11. Nauczyciel wyświetla na tablicy tabelę Exercise 2 (Piosenka). Sprawdza, czy wszyscy pamiętają imiona narysowanych postaci, i wyjaśnia jak rozumieć tabelę (Who is this? – Mia. What does Mia say? – I don’t like basketball). Dzieci odpowiadają na forum klasy. Gdy tabela zostanie objaśniona, nauczyciel w ten sam sposób pyta o elementy do uzupełnienia, a uczniowie nanoszą w parach odpowiedzi na urządzeniach mobilnych. Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie porządkują w parach zdania w Exercise 3 (Piosenka) na urządzeniach mobilnych.

  2. Uczniowie wspólnie śpiewają piosenkę, dodając gesty związane ze sportem, którego nazwa jest wyśpiewywana.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze:

Karty obrazkowe przedstawiające popularne sporty (lub przedmioty z nimi związane) oraz karty z nazwami sportów (hokej, piłka nożna, tenis, siatkówka, koszykówka), dowolny utwór muzyczny, przybory plastyczne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W domu uczniowie uczą się piosenki na pamięć i śpiewają ją na początku kolejnej lekcji. Jeśli grupa jest wyjątkowo muzykalna, nauczyciel może podzielić uczniów na grupy, przydzielić każdemu jedną zwrotkę i pozwolić na grupowe występy oraz wspólne nagrywanie występów/teledysków.