Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Rodzaje ruchów cytoplazmy
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, co to jest cytoplazma oraz jakie pełni funkcje.
Porównasz rodzaje ruchów cytoplazmy.
Określisz wpływ temperatury na ruch cytoplazmy.
Przeprowadzisz obserwacje mikroskopowe ruchów cytoplazmy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
obserwacja;
analiza tekstu źródłowego;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Jakie są cechy wspólne wszystkich komórek?
– Co to jest cytoplazma i jakie funkcje pełni?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL I)”). Uczniowie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium na temat 1) określania wpływu temperatury na ruch cytoplazmy oraz 2) kierunku ruchu cytoplazmy u moczarki kanadyjskiej i pasiatki zwisłej. Nauczyciel prosi uczniów, by w formularzu rozwiązali problem badawczy i zweryfikowali hipotezę oraz zapisali swoje obserwacje i wnioski. Po przeprowadzeniu doświadczeń chętni uczniowie prezentują problem, hipotezę, wnioski oraz odpowiedzi zamieszczone w poleceniach.
Uczniowie wykonują w parach polecenia do wirtualnego laboratorium – nr 1: „Wyjaśnij, dlaczego wzrost temperatury wywołuje zmiany w szybkości ruchu cytoplazmy. W odpowiedzi uwzględnij wpływ temperatury na cytoszkielet odpowiedzialny za ruch cytoplazmy” oraz nr 2: „Wykaż związek między budową komórek obserwowanych roślin i rodzajem zachodzącego w nich ruchu cytoplazmy. W odpowiedzi uwzględnij liczbę wakuol w obserwowanych pod mikroskopem komórkach”. Następnie porównują odpowiedzi z inną parą. Wybrany zespół przedstawia odpowiedzi na forum klasy.
Projektowanie doświadczenia. Uczniowie w 4‑osobowych grupach wykonują ćwiczenie nr 8, w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – zaprojektować doświadczenie badające wpływ słabego światła czerwonego na ruch cytoplazmy w komórkach epidermy nużańca. Wybrane zespoły prezentują problem badawczy, hipotezę, przebieg doświadczenia oraz wyniki i wnioski.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę myśli podsumowującą wiadomości na temat ruchów cytoplazmy.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium (WL‑I):
Wirtualne laboratorium (WL‑I) można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji.