Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wspomnienia żołnierskie Aleksandra Fredry na podstawie pamiętnika Trzy po trzy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
pozna okoliczności powstania pamiętnika Aleksandra Fredry Trzy po trzy;
scharakteryzuje narratora pamiętnika Trzy po trzy;
wskaże główne cechy tekstu Aleksandra Fredry.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z tekstem Aleksandra Fredry Trzy po trzy i w dostępnych źródłach szukają informacji na temat kontekstu historycznego. Przygotowują prezentację związaną z tym zagadnieniem.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Wskazane osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w świat żołnierskich wspomnień.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”. Następnie chętne osoby zajmują dwa miejsca w wewnętrznym kręgu (pozostali uczniowie wraz z nauczycielem zajmują miejsca w kręgu zewnętrznym) i rozpoczynają rozmowę dotyczącą głównych cech tekstu Aleksandra Fredry. Jeśli któraś z osób z zewnętrznego kręgu chciałaby coś dodać lub o coś zapytać, siada na wolnym krześle obok głównych rozmówców. Jeśli uczniowie z wewnętrznego kręgu nie znają odpowiedzi, wspiera ich nauczyciel lub ktoś z zewnętrznego kręgu.
Po zakończonej rozmowie uczniowie wysłuchają wykładu prof. dr. hab. Mariana Ursela, a następnie definiują, czym jest sternizm. Wskazują jego elementy w pamiętniku Aleksandra Fredry Trzy po trzy.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją i wskazują podobieństwa i różnice między pamiętnikiem Aleksandra Fredry Trzy po trzy a barokowymi PamiętnikamiJana Chryzostoma Paska. Następnie charakteryzują narratora utworu Trzy po trzy.
Ćwiczenia z tej sekcji uczniowie mogą wykonać w parach.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każda z nich ma za zadanie wykonać następujące polecenia:
- Wyjaśnijcie, dlaczego można uznać, że pamięć jest czynnikiem organizującym narrację w pamiętniku Trzy po trzy.
- Opowiedzcie, na czym polegają intertekstualne nawiązania Aleksandra Fredry, który kończy swój pamiętnik słowami: Ale szczęście domowe Polaka jest teraz oazą kwiecistą śród puszczy Sahary.Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Praca domowa:
Korzystając z dowolnych źródeł, odszukaj informacje o pamiętnikach powstałych w XIX wieku. Wynotuj ich przykłady.
Wyjaśnij, na czym polega demitologizacja Napoleona w pamiętniku Aleksandra Fredry Trzy po trzy. Wynotuj przykłady.
Materiały pomocnicze:
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.