Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Elwira Stefańska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język rosyjski
Temat zajęć: Секре́ты ку́хни / Sekrety kuchni
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 4, poziom A2+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje proces przygotowania dań, używając nazw produktów spożywczych i technik gotowania;
opowiada, na czym polega według niego sekret zdrowej i smacznej kuchni;
pisze na blogu przepis na swoje ulubione danie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne – rozumienie informacji, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia słów za pomocą wskazówek i sugestii językowych.
Metody i techniki nauczania:
Metody:
programowa;
eksponująca;
kognitywna;
podająca;
programowana.
Techniki:
planowanie w oparciu o materiał źródłowy;
ćwiczenia przedmiotowe;
udzielanie objaśnień;
opis;
techniki z użyciem komputera;
techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna, zeszyt przedmiotowy, tekst źródłowy, multimedium (ilustracja interaktywna), zestaw ćwiczeń interaktywnych, ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki językowej uczniowie po kolei wymieniają słowa, które kojarzą się im z gotowaniem i produktami żywnościowymi. Każdy uczeń ma na to określoną ilość czasu (np. 5 sekund). Kto zastanawia się zbyt długo lub powtarza zwrot, który już pojawił się podczas gry – traci kolejkę.
Nauczyciel informuje uczniów, co jest tematem lekcji, jakie poznają słownictwo, w jaki sposób będą mogli wykorzystać nabytą wiedzę, jakie są cele lekcji. Aby bardziej zainteresować ich tematem lekcji, nauczyciel proponuje zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału i prosi o krótki komentarz na temat zawartych w nim informacji. Nauczyciel pyta, czy uczniowie interesują się gotowaniem, czy potrafią i lubią gotować, czy wiedzą, na czym polega sekret smacznej i zdrowej kuchni itp.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym (post z przepisem na placki ziemniaczane). W przypadku nieznajomości poszczególnych słów uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniczku. W celu utrwalenia słownictwa uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia 1–4 do tekstu źródłowego. Ćwiczenia polegają na łączeniu tekstu z ilustracją, łączeniu słów, zaznaczeniu elementów w tabeli, wstawianiu odpowiednich elementów do tekstu. Wartością dodaną pracy w parach jest to, że uczniowie rozwijają umiejętności interpersonalne (komunikacja, współpraca).
W kolejnej części lekcji uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną. W celu utrwalenia poznanego materiału uczniowie wykonują zadania interaktywne (powtórzenie i utrwalenie materiału leksykalnego, jednokrotny wybór, zadanie otwarte produktywne). Zadanie nr 1 może zostać wykonane ustnie.
Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 w sekcji „Sprawdź się” (odgadywanie słów z anagramów; grupowanie elementów według określonych kategorii; łączenie fragmentów zdań; rozwiązywanie krzyżówki; wielokrotny wybór z audio; wpisywanie wyrazów do tekstu). Uczniowie pracują w parach.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat różnych technik stosowanych podczas gotowania. Dzielą się przepisami na swoje ulubione dania, opowiadają o nich, pozyskują od swoich kolegów i koleżanek informacje na temat ich ulubionych potraw. Wskazują podobieństwa i różnice w swoim podejściu do gotowania i podejściu swoich znajomych. Potrafią przedstawić przepis na swoją ulubioną potrawę i udzielić rady na temat tego, jakie dania warto przygotować dla gości na imprezę lub na obiad rodzinny. Potrafią wskazać podobieństwa i różnice w preferencjach kulinarnych swoich i swoich kolegów i koleżanek.
W celu powtórzenia materiału uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 7 (otwarte) polegające na opisywaniu przedstawionego na ilustracji dania. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 (otwarte): przedstawienie przepisu na ulubioną potrawę. Na kolejnej lekcji uczniowie oddają nauczycielowi wykonane zadania w formie pisemnej. Są one sprawdzane zgodnie z obowiązującymi w szkole zasadami oceniania. Ocena może uwzględniać następujące kryteria: zgodność z tematem, zasób leksykalny, poprawność językowa. Jeśli liczba popełnionych błędów była znacząca, uczniowie mogą zostać poproszeni o poprawienie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela.
Materiały pomocnicze:
Odpowiednia liczba kartoników do gry memory (komplet na parę uczniów), ilustrujących leksykę związaną z gotowaniem i kulinariami lub składniki na proste danie (np. kanapki) – można wykorzystać w trakcie fazy podsumowującej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
Przed lekcją, w celu zaintrygowania uczniów tematyką lekcji, nauczyciel przesyła im link z wykorzystanym podczas lekcji słownictwem związanym z gotowaniem. Może zaproponować przeprowadzenie przez uczniów krótkiej ankiety (wśród znajomych i członków rodziny) na temat tego, czy umieją gotować i od kogo nauczyli się tej sztuki.
W ramach dodatkowego przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną nauczyciel może zaproponować uczniom przygotowanie w domu jakiejś nieskomplikowanej potrawy, a następnie opowiedzenie podczas lekcji o jej przyrządzaniu i wykonywanych podczas gotowania czynności.
Uczniowie mogą na podstawie ilustracji interaktywnej stworzyć opis jakieś ulubionej potrawy, opowiadając o jej walorach smakowych, wizualnych, kolorystycznych.