Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Prawo cywilne cz. 1
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) rozpoznaje sprawy regulowane przez prawo cywilne, rodzinne, administracyjne i karne; wskazuje, w jakim kodeksie obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej można znaleźć przepisy dotyczące konkretnej sprawy; interpretuje przepisy prawne;
4) wyjaśnia podstawowe instytucje prawne części ogólnej prawa cywilnego i prawa zobowiązaniowego w Rzeczypospolitej Polskiej (osoba fizyczna, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, przedstawicielstwo a pełnomocnictwo, zobowiązanie);
7) przedstawia przebieg postępowania cywilnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz uczestniczące w nim strony; analizuje kazus z zakresu prawa cywilnego lub rodzinnego, w tym pozew w takiej sprawie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje system działania prawa cywilnego;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących prawa cywilnego;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa mentalna;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja;
grupa zadaniowa;
wzajemne odpytywanie się;
odpowiadam za ciebie;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału, aby w czasie lekcji móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat i prosi uczniów, aby na forum klasy sformułowali cele lekcji.
2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji, tworząc przy tym mapę mentalną.
3. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z nich wybiera osobę, która będzie koordynatorem działań.
Faza realizacyjna
1. Grupy otrzymują po trzy arkusze, na których zapisywać będą pytania dla grup przeciwnych.
2. Uczniowie zostają poinformowani, że na lekcji będą pracować metodą „wzajemnego odpytywania się i odpowiadam za ciebie”. Uczniowie samodzielnie przygotowują po trzy pytania dla grup przeciwnych (liczbę pytań dla grup można zwiększyć, wszystko zależy od liczebności klasy i współpracy między uczniami), korzystając z treści „Przeczytaj” w e‑materiale. Zadaniem osoby koordynującej jest przydzielenie poszczególnych materiałów członkom zespołu do przeanalizowania i zapisania przykładowych pytań dla przeciwników. Następnie wszyscy członkowie grupy weryfikują pytania i zapisują je na arkuszach.
3. Po wyznaczonym czasie grupy przekazują sobie arkusze z pytaniami i samodzielnie starają się na nie odpowiedzieć. Grupa, która jako pierwsza wykona zadanie, odlicza umówiony czas pozostałym grupom.
4. Osoby koordynujące przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy, pozostali uczniowie z nauczycielem słuchają i w razie konieczności weryfikują odpowiedzi prelegentów. Grupy, którym nie udało się odpowiedzieć na wszystkie pytania, będą musiały wykonać zadanie w domu – zapisują pytania w zeszycie.
5. Uczniowie dobierają się w pary, zapoznają się z medium w sekcji „Mapa myśli” i wykonują ćwiczenie 1.
6. Po wykonaniu zadania uczniowie wypowiadają się na forum klasy, podając przykłady swoich odpowiedzi – dyskusja.
7. Uczniowie samodzielnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia. Następnie konsultują swoje rozwiązania z kolegą lub koleżanką i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel wyznacza ucznia do podsumowania lekcji oraz uczniów do wysunięcia wniosków, które zostają zapisane na tablicy i posłużą jako notatka pod tematem lekcji.
2. Osoby angażujące się w czasie lekcji lub grupa, która najszybciej odpowiedziała na wszystkie pytania, otrzymują oceny cząstkowe za aktywność.
Praca domowa:
Odpowiedzieć w zeszycie na pytania, na które nie zdążyli w czasie lekcji.
Wykonać samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.
Zapoznać się z materiałem na następną lekcję.
Materiały pomocnicze:
Anna Gólska, Prawo cywilne. Last minute, część 1, Wydawnictwo Od.Nowa, Bielsko‑Biała 2017.
Wioletta Żelazowska, Prawo cywilne. Część ogólne. Prawo rzeczowe, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zasoby multimedium można wykorzystać do przygotowania lekcji odwróconej.