Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak, Anna Posyniak‑Dutka
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: A Brief History of Art / Krótka historia sztuki
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.5, III.4, III.5, V.1, V.4, V.5, V.8, VII.4, VII.5, VIII.2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące wybranych form sztuki
Uczeń potrafi wskazać formy sztuki, które go interesują
Uczeń potrafi zredagować wpis na blog zachęcający do odwiedzenia polecanego przez niego miejsca.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat sztuki.
Uczeń rozwija zainteresowanie sztuką.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Frida Kahlo said, “I paint flowers so they will not die”. Wyjaśnia kim była Frida Kahlo, i pyta: What do you see in the picture? Do you like paintings? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
2. W ramach rozgrzewki uczniowie łączą wyrazy z ilustracjami Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Nauczyciel może dodatkowo zadać uczniom pytania: Do you know any famous sculptures/paintings etc.? What are they? Uczniowie odpowiadają zgodnie z posiadaną wiedzą.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst czytanki, a następnie nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Nauczyciel odczytuje kolejne zdania z ćwiczenia i prosi uczniów, żeby wybrali odpowiednią odpowiedź. Podnoszą kciuk w górę i mówią: Yes, it’s true lub opuszczają kciuk i mówią: No, it’s false. Nauczyciel zaznacza odpowiedzi na tablicy a ochotnicy wskazują uzasadniające wybór fragmenty w tekście.
Uczniowie pracują na urządzeniach mobilnych i przeciągają wyrazy w luki w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie pracują w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj): Which type of art: portraits, landscapes or still life do you like more and why? Po zakończeniu rozmów chętni relacjonują odpowiedzi kolegów/koleżanek na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną nauczyciel wyświetla zdjęcie A visit to a gallery is a moment of joy for your eyes i pyta Do you agree with this statement? Why? Why not? Następnie, prosi uczniów o uporządkowanie cytatu w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Uczniowie prowadzą krótką dyskusję na forum klasy o słowach Pabla Picassa.
Nauczyciel wyświetla na tablicy pierwszy poziom krzyżówki. Zaprasza do tablicy kolejnych uczniów i wyznacza, które hasło (numer hasła) mają za zadanie uzupełnić. W ten sposób, grupa przechodzi kolejne poziomy gry.
Uczniowie na urządzeniach mobilnych przeciągają wyrazy w zdania w Exercise 2 (Gra edukacyjna). Odczytują zdania na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Gra edukacyjna). Uczniowie zgłaszają się odpowiedzi i na tablicy uzupełniają zdania z ćwiczenia.
Uczniowie w parach, na urządzeniach mobilnych wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna). Wskazane przez nauczyciela osoby odczytują odpowiedzi i nanoszą je na tablicę.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie samodzielnie tłumaczą wyrazy w zdaniach z Exercise 5 (Gra edukacyjna). Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na forum klasy.
2. Nauczyciel wyświetla na tablicy znalezione we własnym zakresie dwa obrazy Friedy Kahlo i dwa obrazy Pabla Picassa - malarzy wspomnianych w lekcji. Uczniowie rozmawiają w parach, opisują i komentują obrazy. Polecenie: Describe artwork you like the most and say why. Then, describe the artwork which you do not like and explain why. Na koniec uczniowie relacjonują wrażenia kolegów/koleżanek na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród *Exercise * 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You went to an art gallery last weekend. You want to share your feelings about the visit with a friend from England. In an email to your friend:
write which types of artwork you saw;
describe the artwork you liked most and why;
ask if she/he likes going to art galleries.
Write 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której wykorzystują wszystkie wyrazy z krzyżówki z e‑materiału. Celem mapy jest usystematyzowanie słownictwa, które pojawiło się w wykreślance. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach/małych grupach. Prezentują sobie mapy i „oprowadzają” po nich kolegów/koleżanki. Alternatywnie: Uczniowie porządkują słownictwo z e‑materiału według zaproponowanych przez siebie kategorii. Na kolejnej lekcji odczytują słownictwo z danej kategorii, a zadaniem kolegów/koleżanek jest odgadnięcie jej nazwy.