Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ruch naładowanej cząstki w skrzyżowanych polach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Już sam enigmatycznie sformułowany tytuł e‑materiału prawdopodobnie zaciekawi uczniów. Nauczyciel wyjaśnia, co oznacza sformułowanie „skrzyżowane pola”. Mimo, że układ pól jest stosunkowo prosty (pola jednorodne o liniach wzajemnie prostopadłych), to tor ruchu, poza jednym szczególnym przypadkiem, nie jest łatwy do przewidzenia. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, wspólnie z uczniami, omawia sytuację szczególną – ruch ładunku po prostej. Stawia uczniom pytania: jak musi być skierowana prędkość, aby to było możliwe? Czy dla każdej wartości prędkości jest to możliwe. Przy okazji, to dobre ćwiczenie przypominające, jak oblicza się wartość sił magnetycznej i elektrycznej oraz wyznacza ich kierunki. Następnie nauczyciel omawia działanie selektora prędkości, co nie powinno sprawić uczniom trudności. Potem uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, rozpoczynają pracę z symulacją. Działają wspólnie lub samodzielnie, wypełniając polecenia zawarte w e‑materiale. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami rozwiązuje następujące zadania: 5, 6 i 9 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 1, 2, 3, 4, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Ponieważ podczas lekcji w symulacji (zgodnie z zaleceniami) zmieniano tylko jeden parametr, w domu uczniowie mogą zbadać różne inne możliwości. Nauczyciel mógłby ogłosić konkurs na „najciekawszy tor” cząstki. |