Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jaki powinien być diabeł? O metamorfozach szatana
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
prześledzi, jak zmieniał się w literaturze wizerunek diabła;
porówna obraz diabła z wiersza Herberta z jego wizerunkiem, stworzonym przez Juliusza Słowackiego;
zastanowi się, w jaki sposób obraz diabła w kulturze odzwierciedlał religijne i filozoficzne podejście do problemu zła.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie związków frazeologicznych, które są związane z diabłem oraz przytoczenie ich dosłownego znaczenia.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi: szatan. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie chętna osoba przedstawia przygotowane w domu związki frazeologiczne, a reszta klasy wybiera tylko te, które nawiązują do treści dzisiejszej lekcji i omawiają ich dosłowne znaczenie.
Praca z multimedium. Nauczyciel głośno odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie w parach wyjaśniają, dlaczego współcześnie zmienił się wizerunek diabła. Wykonują również oba ćwiczenia z tej sekcji.
Nauczyciel prosi uczniów, by podzieli się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat: Jak był przedstawiany diabeł w Biblii i w czasach średniowiecza? Mogą się inspirować mapą myśli o obrazami z polecenia 1.
Pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku naprowadzić uczniów). Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
Po zakończeniu rozmowy nauczyciel prosi chętne osoby o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów grupy dyskutującej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach analizują mapę myśli. Następnieomawiają, jak Słowacki i Staff opisywali diabła. Czym ten wizerunek różnił się od przedstawień średniowiecznych?
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: Z filozoficznego punktu widzenia koncepcja nawrócenia się Szatana i jego ponownego przyjęcia do nieba jest wynikiem wiary w doskonałość człowieka oraz w konsekwentny koniec zła na ziemi.
Materiały pomocnicze:
Maximilian Rudwin, Diabeł w legendzie i literaturze, tłum. J. Illg, Kraków 1990.
Małgorzata Dowlaszewicz, Diabeł w legendzie, 2020.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.