SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Barbara Lenartowicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Cyrkulacja monsunowa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

3) wyjaśnia na przykładach genezę wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych i określa ich znaczenie dla przebiegu pogody;

7) dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów atmosferycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia przyczyny powstawania cyrkulacji monsunowej,

  • wyjaśnia mechanizm cyrkulacji monsunowej w półroczu letnim i zimowym,

  • porównuje cechy monsunu letniego i zimowego,

  • analizuje wpływ monsunów na środowisko przyrodnicze oraz życie i działalność człowieka,

  • wymienia główne obszary występowania cyrkulacji monsunowej na kuli ziemskiej.

Strategie nauczania: konstruktywizm

Metody nauczania: miniwykład, obserwacja pośrednia, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, mapa fizyczna świata, karta pracy (załącznik nr 1)

Materiały pomocnicze

Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Podaje temat i objaśnia cele lekcji. Przypomina różnice w tempie ogrzewania się lądu i wody oraz wyjaśnia wpływ tych procesów na kształtowanie się ciśnienia atmosferycznego.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozdaje uczniom indywidualne karty pracy (załącznik nr 1). Następnie wyświetla animację 3D zamieszczoną w e‑materiale.

  • Uczniowie uzupełniają schemat cyrkulacji monsunowej i wyjaśniają jej zmienność w półroczu letnim i zimowym.

  • Nauczyciel prosi o przeanalizowanie skutków monsunu letniego i zimowego w środowisku przyrodniczym. Wskazuje na mapie fizycznej świata główne obszary występowania cyrkulacji monsunowej.

Faza podsumowująca

Praca domowa

  • Czerapuńdżi w Indiach jest znane z rekordowo wysokiej rocznej sumy opadów atmosferycznych. Odszukaj w internecie i podaj przyczyny występowania tak dużych opadów w tej miejscowości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animację można wykorzystać w temacie „Cyrkulacja powietrza w różnych strefach Ziemi. Czynniki wpływające na globalną cyrkulację atmosfery”. Po wyjaśnieniu ogólnej cyrkulacji atmosfery nauczyciel wyjaśnia przyczyny jej modyfikacji i wyświetla animację cyrkulacji monsunowej. Uczniowie uzupełniają kartę pracy (załącznik 1) i analizują przyczyny zmienności układów barycznych.

R9CK94yOJQmfI

Pobierz załącznik

Karta pracy (pdf)
Plik PDF o rozmiarze 42.96 KB w języku polskim