Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The Most Famous Public Schools in Great Britain / Najsłynniejsze szkoły publiczne w Wielkiej Brytanii
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, II.4, II.5, III.4, III.6, V.1, V.6
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z edukacją w Wielkiej Brytanii, a szczególnie ze szkołami publicznymi.
Uczeń potrafi opisać sposób funkcjonowania szkół publicznych w Wielkiej Brytanii i w Polsce.
Cele motywacyjne:
Poszerzenie kompetencji językowych o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat edukacji w Wielkiej Brytanii, a w szczególności szkół publicznych.
Kształtowanie świadomości kulturowej dotyczącej systemu edukacji w Wielkiej Brytanii.
Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w odniesieniu do sposobu funkcjonowania uznanych instytucji.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia słynnych szkół prywatnych w Wielkiej Brytanii (na początku sekcji Przeczytaj) i mówi: The photo shows the most famous public schools in the UK. Which school has the best/the most attractive campus? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w ramach przygotowania do czytania tekstu wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst The Most Famous Public Schools in Great Britain (Przeczytaj), a następnie samodzielnie wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasowym.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst jeszcze raz i w parach wykonali Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasowym, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasowym.
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniczku i odnajdują w czytance zdania, w których te słowa występują. Następnie sprawdzają stopień opanowania przez siebie podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a zadaniem kolegi jest przetłumaczyć wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które słowa sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
Uczniowie wykonują samodzielnie Exercise 1 (Audio) i porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę interaktywną. Uczniowie w parach ćwiczą literowanie i pisownię podanych wyrazów – jeden uczeń literuje dane słowo, a zadaniem drugiego jest poprawne zapisanie wyrazu. Następnie zamieniają się rolami.
Uczniowie słuchają materiału audio, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach, w większych grupach, a na koniec na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Audio) i, słuchając materiału audio, sprawdzają odpowiedzi. Odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedź na forum klasy.
Uczniowie, korzystając z informacji zawartych w e‑materiale, samodzielnie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Uczniowie w parach porównują odpowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach wykonali Exercise 7 (Sprawdź się). Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania, przy czym mogą zadać sobie dodatkowe pytania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się)
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about a public school that you want to attend to a friend from England. In the email:
outline what curriculum the school offers;
explain why you want to attend it;
write whether you have a chance to get in.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
W ramach pracy domowej, korzystając z informacji zawartej w materiale audio, uczniowie przygotowują Factfile/infografikę/plakat dotyczący Eton. Mogą też przygotować listę pytań do absolwenta tej uczelni. Na kolejnej lekcji chętni uczniowie wcielają się w postać absolwenta i odpowiadają na pytania zadane im przez pozostałych uczniów.