Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.2.1
Imię i nazwisko autora lekcji: Magdalena Sieradz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wem hilfst du? / Komu pomagasz?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy - A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat obowiązków domowych.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze, kto komu pomaga;
opowie, jak często pomaga w obowiązkach domowych;
opisze, czy i w jaki sposób pomaga swoim rodzicom, dziadkom i sąsiadom.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: wyjaśnianie, praca z źródłem drukowanym, praca z mapą pojęć;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu „Obowiązki i prace domowe”. Podane przez uczniów zwroty zapisuje na tablicy w formie mapy pojęć.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i rozwiązują Übung 1 i 2.
Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa zdania z tekstu: Ich helfe meiner Schwester bei Hausaufgaben./ Meine Eltern helfen unseren Großeltern bei Reparaturen.
Nauczyciel zwraca uwagę na odmianę zaimków dzierżawczych w celowniku i poleca zapoznanie się z Tipp zur Grammatik dotyczącym tej odmiany. Uczniowie analizują podane przykłady i starają się dostrzec pewne regularności. Następnie rozwiązują Aufgabe 2 i 4 z części Sprawdź się.
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć. Stwierdzają, które z czynności były im znane wcześniej. Podają też własne przykłady, którymi nauczyciel uzupełnia mapę pojęć znajdującą się na tablicy.
Nauczyciel rozdaje uczniom połówki fotografii prezentujących rodzaje prac domowych. Zadanie uczniów polega na opisaniu swojej części fotografii i znalezienie osoby, która ma drugą połówkę zdjęcia. W ten sposób uczniowie losowo dobierają się w pary.
Pracując w parach, uczniowie zadają sobie na zmianę pytania:
Wem hilfst du?
Was machst du?
Wie oft hilfst du ihm/ihr/ihnen?
Wann hilfst du ihm/ihr/ihnen?
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie opowiadają na forum klasy, czego dowiedzieli się na temat obowiązków osoby, z którą współpracowali podczas lekcji. W ten sposób muszą odmieniać czasownik helfen.
Praca domowa:
Uczniowie piszą e‑mail do Fabiana na temat swoich obowiązków domowych (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: wykorzystanie zwrotów z mapy pojęć do przeprowadzania wywiadów z kolegą/ koleżanką;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; mapa pojęć będzie pomocna (tzw. scaffolding) w tworzeniu wypowiedzi pisemnej - maila do Fabiana.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0