Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Antagonizm części współczulnej i przywspółczulnej wegetatywnego układu nerwowego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wykazuje rolę układu współczulnego, jako układu mobilizującego organizm;
wykazuje rolę układu przywspółczulnego w przywracaniu stanu równowagi naszemu organizmowi;
wyjaśnia, na czym polega antagonizm działania układów współczulnego i przywspółczulnego.
Strategie nauczania
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i technik
pogadanka;
analiza tekstu źródłowego;
tworzenie plakatu;
okienko informacyjne;
gra edukacyjna – quiz;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
trzy arkusze papieru A1, kolorowe flamastry;
kartki z okienkami informacyjnymi (zob. materiały pomocnicze).
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią wprowadzenia oraz tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
1. Nauczyciel zadaje pytaniea:
Co oznacza słowo antagonizm?
Jaką rolę pełni układ współczulny, a jaką przywspółczulny?
Na czym polega antagonistyczne działanie obu układów? 2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje kartkę z okienkiem informacyjnym (zob. materiały pomocnicze).
2. Uczniowie, pracując w grupach, na podstawie informacji zawartych w e‑materiale uzupełniają okienka informacyjne. Nauczyciel nadzoruje pracę grup i w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
3. Grupy kolejno omawiają zagadnienia opracowane w okienkach informacyjnych.
4. Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 oraz flamastry. Grupy otrzymują następne zadanie: mają stworzyć plakat ilustrujący czynności układu współczulnego i przywspółczulnego, przy czym:
grupa I powinna skupić się na wpływie autonomicznego układu nerwowego na funkcjonowanie oczu, skóry i naczyń krwionośnych;
grupa II powinna uwzględnić wpływ autonomicznego układu nerwowego na pracę oskrzeli, tchawicy, pęcherza moczowego i serca;
grupa III powinna określić wpływ autonomicznego układu nerwowego na pracę gruczołów ślinowych, żołądka, wątroby, pęcherzyka żółciowego oraz jelit.
6. Liderzy grup, zaczynając od grupy I, podchodzą do tablicy, zawieszają na niej swój plakat i omawiają go. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje uczniów.
7. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Faza podsumowująca
Uczniowie, pracując w grupach, rozwiązują interaktywny quiz (zamieszczony w sekcji „Gra edukacyjna”) dotyczący antagonizmu działania części współczulnej i przywspółczulnej wegetatywnego układu nerwowego. Wygrywa grupa, która udzieli najwięcej poprawnych odpowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1–8.
Materiały pomocnicze
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej
Uczniowie mogą wykorzystać grę edukacyjną w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.