Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Budowa kryształów metalicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum – zakres podstawowy i zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i roszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Poziom podstawowy
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
4) opisuje i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, metaliczne), oddziaływań międzycząsteczkowych (siły van der Waalsa, wiązania wodorowe) na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych; wskazuje te cząsteczki i fragmenty cząsteczek, które są polarne, oraz te, które są niepolarne.
Poziom rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
6) opisuje i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, metaliczne), oddziaływań międzycząsteczkowych (siły van der Waalsa, wiązania wodorowe) oraz kształtu drobin na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych; wskazuje te cząsteczki i fragmenty cząsteczek, które są polarne, oraz te, które są niepolarne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje budowę kryształów metalicznych;
wyjaśnia, jakie są różnice w upakowaniu indywiduów w kryształach metalicznych;
proponuje upakowanie sieci dla poszczególnych metali.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
łańcuch skojarzeń;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, np.: Co ma wspólnego woda z metalem? Uczniowie porównują właściwości fizyczne wody i metalu (stan skupienia, przewodność). Każdy uczeń na kartce samoprzylepnej wypisuje przynajmniej jedno skojarzenie i nalepia kartkę na tablicy. Wspólna analiza i dyskusja propozycji uczniowskich. Nauczyciel zadaje kolejne pytanie, zawarte w e‑materiale, inspirując uczniów do dyskusji - Co wspólnego ma kryształ metalu z morzem?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia kryształy metaliczne.
Faza realizacyjna:
Analiza przez uczniów tekstu w e‑materiale oraz dostępnych źródłach informacji nt. budowy kryształów metali. Uczniowie również na tym etapie pracy mogą korzystać z animacji w medium bazowym.
Metoda łańcuch skojarzeń. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje mazaki oraz arkusze papieru A2 - [Na każdym arkuszu powinny być narysowane cztery ogniwa połączone ze sobą w łańcuch. W każdym ogniwie powinno być umieszczone jedno hasło: gaz elektronowy, struktury heksagonalne zwarte, struktury regularnie zwarte, struktury regularne przestrzennie centrowane]. Uczniowie tworzą notatkę, uzupełniają łańcuch poznanymi na lekcji terminami, a także skojarzeniami łączącymi się z danym hasłem.
Po zakończonej pracy liderzy prezentują efekty pracy swoich grup z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel wspiera uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel inspiruje uczniów do dyskusji w kontekście właściwości metali, które zapisują do zeszytu.
Uczniowie sprawdzają samodzielnie swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając im pytania, np.:. Z czego zbudowane są kryształy metaliczne? Jakie właściwości fizyczne mają kryształy metaliczne? Jakie znasz typy opakowań w kryształach metalicznych? Co to jest gaz elektronowy? Wyjaśnij w jaki sposób metale przewodzą prąd elektryczny? Przez ile jonów otoczony jest jon metalu w strukturze metalu heksagonalnie zwartego?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że ...
Co było dla mnie łatwe ...
Czego się dziś nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wybrali dwa różne metale i narysowali w zeszycie schemat ich upakowania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja tworzenia struktury krystalicznej kryształów metalicznych może być wykorzystana jako pomoc podczas prowadzenia lekcji w celu wytłumaczenia budowy kryształów metalicznych, gdzie kationy metalu „zatopione są w gazie elektronowym”– wyświetlana na tablicy multimedialnej i omawiana na forum klasy przez ucznia lub nauczyciela. Może być również wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do lekcji, czy sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Arkusze papieru A2, mazaki - Na każdym arkuszu powinny być narysowane cztery ogniwa połączone ze sobą w łańcuch. W każdym ogniwie powinno być umieszczone jedno hasło: gaz elektronowy, struktury heksagonalne zwarte, struktury regularnie zwarte, struktury regularne przestrzennie centrowane.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Z czego zbudowane są kryształy metaliczne?
Jakie właściwości fizyczne mają kryształy metaliczne?
Jakie znasz typy opakowań w kryształach metalicznych?
Co to jest gaz elektronowy?
Wyjaśnij w jaki sposób metale przewodzą prąd elektryczny?
Przez ile jonów otoczony jest jon metalu w strukturze metalu heksagonalnie zwartego?