Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie właściwości fizykochemicznych krzemu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa wygląd i stan skupienia krzemu;
korzystając z układu okresowego, opisuje właściwości fizyczne krzemu;
omawia aktywność chemiczną krzemu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
mapa pojęciowa;
doświadczenie chemiczne;
technika termometr.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Co krzem ma wspólnego z włosami i elektroniką?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytania: Jaka jest aktywność chemiczna krzemu? Czy krzem łatwo wchodzi w reakcje z pierwiastkami? Jakie warunki muszą być spełnione?.
Zasady bhp. Zapoznanie uczniów z kartami charakterystyk substancji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej układ okresowy pierwiastków chemicznych i polecenie nr 2 zawarte w sekcji „Przeczytaj”. Chętni uczniowie mają czas na zastanowienie się, po czym odnoszą się do polecenia i zgłaszają swoje propozycje. Pozostali weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi kolegów i koleżanek.
Nauczyciel dzieli uczniów losowo na dwie grupy zadaniowe (grup roboczych może być więcej), rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Ich zadaniem jest opracowanie zagadnień:
grupa I – budowa kryształu krzemu, izotopy krzemu, właściwości półprzewodnikowe krzemu;
grupa II – aktywność chemiczna krzemu.
Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie, chęte osoby prezentują efekty pracy grupowej. Równania reakcji chemicznych krzemu z różnymi substancjami uczniowie zapisują na tablicy. Pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi i zapisów na tablicy.
Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji wodorotlenku sodu z krzemem”. Nauczyciel wybiera ucznia do roli asystenta, który w jego obecności przeprowadza doświadczenie wg polecenia nr 3 w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału. Reszta klasy zapisuje w zeszytach obserwacje wnioski i równania reakcji. Chętne osoby odczytują swoje notatki w zeszycie na forum klasy. Pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną.
Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji magnezu z krzemem w wyniku ogrzewania”. Nauczyciel wybiera ucznia do roli asystenta, który w jego obecności przeprowadza doświadczenie.
Nauczyciel proponuje pracę z mapą pojęciową. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie, nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa pojęciowa może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowania się do lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje:
arkusze papieru A3;
mazaki.
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz cenki dla uczniów.
Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy krzem krystalizuje w układzie krystalograficznym regularnym?
Jaki związek chemiczny otrzymywany jest w reakcji krzemu z tlenem w podwyższonej temperaturze?
Jaką nazwę mają związki chemiczne, które powstają w reakcji krzemu ze stopionymi metalami?
Czy krzem posiada właściwości półprzewodnikowe?
Ile izotopów krzemu występuje w przyrodzie?
Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji wodorotlenku sodu z krzemem”
Odczynniki chemiczne: wodorotlenek sodu, woda destylowana, krzem, tlenek węgla(IV), węglan wapnia.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw do probówek, palnik gazowy, pipeta, bagietka szklana, zapalniczka, rurka szklana, łapa do probówek.
Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji magnezu z krzemem w wyniku ogrzewania”
Odczynniki chemiczne: magnez, krzem.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw do probówek, probówki, łapa do probówek, palnik gazowy, zapalniczka.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.