Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Tworzenie diagramu strukturalnego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych.

Uczeń:

3) stosuje wybrane metody kartograficzne do prezentacji cech ilościowych i jakościowych środowiska geograficznego i ich analizy z użyciem narzędzi GIS.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przygotowuje dane do wykresu strukturalnego,

  • przygotowuje wykres strukturalny,

  • wskazuje różnice w wykresach strukturalnych.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze:

Główny Urząd Statystyczny, [online], dostępny w internecie: http://www.stat.gov.pl.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat tego, czym jest struktura. Uczniowie podają przykłady zjawisk strukturalnych.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem. Nauczyciel wyświetla uczniom ponownie każdy rodzaj wykresu strukturalnego. Sprawdza zrozumienie materiału, podkreśla także, że na wykresie strukturalnym można zaprezentować strukturę zjawiska dla kilku jednostek przestrzennych lub strukturę zjawiska dla jednej jednostki przestrzennej, ale dla kilku lat.

  • Uczniowie dobierają się w pary i zastanawiają się nad wyborem zjawiska, które zaprezentują na wykresie strukturalnym. Na stronie GUS wyszukują dane i w programie Excel przygotowują wykres. Alternatywnie nauczyciel rozdaje uczniom roczniki statystyczne, w których uczniowie szukają danych. W przypadku braku dostępu do programu Excel uczniowie przygotowują wykresy samodzielnie w zeszytach.

  • Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie nowego wykresu strukturalnego dla wybranego zjawiska jednostki (jednostek) administracyjnej i roku (lat) oraz komentarza interpretacyjnego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek zawarty w e‑materiale uczeń może wykorzystać do samodzielnego kształcenia.